אורתופדיה-פיזיותרפיה

התועלת של תכנית אינטגרטיבית להקלה על כאב כרוני (מתוך הכנס השנתי ה-23 מטעם ה-AAPM)

גישה אינטגרטיבית לטיפול בחולים עם כאב כרוני שהופנו לטיפול בשיטת גריית חוט השדרה (SCS או Spinal Cord Stimulation) נמצאה יעילה בהפחתת הכאב בהיקף כה משמעותי עד שהחולים ויתרו על ההשתלה,כך לפי תוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי ה-23 מטעם ה-AAPM (American Academy of Pain Management).

החוקרים מסבירים כי SCS, המשמשת לרוב כמוצא אחרון לטיפול בכאב גב כרוני לאחר כשלון כל גישות הטיפול האחרות, מוגדרת כמוצלחת רק במידה והחולה מדווח על הטבה של לפחות 50% בכאב. בנוסף, מדובר בפרוצדורה לא-זולה, עם עלות ממוצעת של כ-46,000 דולרים, בעוד שעלות גישת טיפול אינטגרטיבי נעה סביב 9,600 דולרים בלבד.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים 31 חולים עם כאב גב כרוני, שהופנו לטיפול בגריית חוט שדרה כחלק מהמחקר. הטיפול האינטגרטיבי שהוצע להם כלל התערבויות שונות, כולל טיפולים ידניים, טיפולי גוף-נפש, אקופונקטורה, ייעוץ תזונתי ושירותים פסיכולוגיים.

משך הטיפול הממוצע עמד על 3.4 חודשים, עם 12 חודשי מעקב והחוקרים מצאו כי ב-29 חולים (89%) בסופו של דבר לא הושתלו האלקטרודות לגירוי חוט השדרה.

אעפ”י שמדד VAS (Visual Analog Scale) הראשוני להערכת כאב עמד על 7.35, שיעור זה צנח ל-1.710 עד לשחרור. הירידה הממוצעת במדד VAS להערכת כאב בחולים עמד על 5.64 נקודות (p<0.001).

לאור תוצאות אלו, החוקרים מאמינים כי גישת רפואה אינטגרטיבית עשויה לשמש כחלופה יעילה. עלות טיפולים אלו נמוכה משמעותית, בהשוואה לגריית חוט השדרה, פרוצדורה שאינה נטולת סיבוכים כליל.

החוקרים מדגישים כי המפתח להצלחה הוא שיתוף פעולה בין החברים בצוות הטיפול האינטגרטיבי, הכולל פגישות שבועיות בניהול רופא. הם מזכירים כי טיפול אינטגרטיבי לא יפתור את התסמינים של כלל החולים, אלא יסייע רק לכ-80% מהחולים.

מומחים בתחום מוסיפים כי במקרים רבים חולים מופנים לגישת טיפול יקרה יותר, בדמות גריית חוט השדרה. הם מופתעים מאוד מכך שגישת טיפול זו מצויה בשימוש מזה למעלה מעשרים וחמש שנים, מבלי שיש מחקרים דפיניטיביים המוכיחים את יעילותה. היקף המחקרים ועוצמתם נמוכה, כאשר חלקם לא הדגימו כל תועלת לטיפול, אך למרות זאת, מנהל התרופות והמזון האמריקאי מתיר את השתלת האלקטרודות, ללא צורך בתמיכה המדעית הנדרשת לטיפול תרופתי, לדוגמא.

מתוך הכנס השנתי ה-23 מטעם ה-AAPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה