אורתופדיה-פיזיותרפיה

מהו הסיכון לשימוש לרעה בקנבינואידים הנמכרים עם מרשם רופא? (מתוך הקונגרס העולמי השנתי ה-14 מטעם ה-International Association for the Study of Pain)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הקונגרס העולמי השנתי ה-14 מטעם ה-International Association for the Study of Pain עולה כי הסיכון לשימוש לרעה בקנבינואידים הנמכרים עם מרשם רופא הוא נמוך.

לדברי החוקרים, בהעדר בדיקות סקירה תקפות הבוחנות באופן ספציפי את השימוש בקנבינואידים, חוקרים הוכיחו כי ניתן לנבא באופן גס את הסיכון לשימוש לרעה בקנבינואידים הנמכרים עם מרשם רופא ולהעריך זאת באמצעות כלים מתאימים.

באופן רטרוספקטיבי, החוקרים הוכיחו כי קנבינואידים פומיים, הנמכרים עם מרשם רופא, דוגמת Dronabibol ו-Nabilone, אינם מלווים בסיכון לשימוש לרעה. עם זאת, עלה חשש בנוגע לפוטנציאל לשימוש לרעה בקרב רופאים האחראיים למתן מרשם לטיפול.

חלק מההנחיות לטיפול בכאב נוירופתי טוענות כי למרות שלקנבינואידים תוצאות מבטיחות, יש להימנע מהם בשל הסיכון לשימוש לרעה.

החוקרים ביקשו לבחון אם קבוצה של חולים שהחלו לאחרונה בטיפול בקנבינואידים הנמכרים עם מרשם רופא, לראשונה בחייהם, עשויים לפתח הפרעות התנהגות, ואם ניתן לזהות ואף לנבא התנהגויות אלו בקלות.

מדגם המחקר כלל 267 משתתפים, בגיל ממוצע של 49.6 שנים. 72% מהמשתתפים היו נשים, 86.3% היו לבנים וכשני שליש היו נשואים או התגוררו עם בן-זוג. 56.8% היו בוגרי מכללה או אוניברסיטה.

53.5% מהמשתתפים דיווחו על שימוש קודם במריחואנה, 48% דיווחו על צריכת אלכוהול אי-פעם במהלך חייהם ו-32.4% דיווחו כי מעולם לא עישנו סיגריות.

הסיבות למתן מרשם לקנבינואידים כללו כאב (162 חולים), סיבות אחרות (41 חולים), פיברומיאלגיה (19 חולים), נדודי שינה (19 חולים), ספאסטיות (7 חולים), כאבי ראש (5 חולים) וטרשת נפוצה (4 חולים).

חשוב לציין כי לא מדובר במריחואנה לא מדובר בשימוש בקנאביס רפואי. מדובר היו במרשמים לטיפול פומי בקנבינואידים, שככל הנראה פחות מועדים לשימוש לרעה מאחר שחסרים את האפקט האופורי והתחלת ההשפעה המהירה.

המשתתפים נבדקו לאחר 3,  6 ו-12 חודשים מהמרשם הראשון, וסך כולל של 105 משתתפים (40%) השלימו את ההערכה לאחר שנה אחת.

הכלים להערכה ששימשו במחקר כללו בדיקות סקירה בתחילת המחקר, שבחנו את הסיכון לפוטנציאל שימוש לרעה, ורשימות פריטים ששימשו לזיהוי התנהגויות חריגות הקשורות בתרופות, כאשר ההערכות נעשו לאחר 3, 6 ו-12 חודשים. כל הבדיקות הללו הותאמו באופן ספציפי להערכת השימוש בקנבינואידים.

כלי הסקירה הבסיסיים כללו את מדד ORT (Opioid Risk Tool), SOAPP (Screener and Opioid Assessment for Patients with Pain), מדד DAST-20 (Drug Abuse Screening Tool), מדד MSI-V (Marijunana Screening Inventory) ומדד CGIR (Clinical Global Impression of Risk).

רשימות פריטים שימשו לזיהוי התנהגויות חריגות, וכללו את CPAC (Chabal Prescription Abuse Checklist), COMM (Current Opioid Misuse Measure), ABC (Addiction Behavior Checklist), PADB (Potential Aberrant Drug-Related Behaviors) ו-Chemical Coping Index.

בכל ביקור, מרבית המשתתפים במחקר זכו לציונים נמוכים מערכי הסף להתנהגות המעידה על שימוש חריג בתרופה; עם זאת, מספר די גבוה של משתתפים הגיעו לערך הסף של רשימת COMM לאחר שלושה חודשים (28.4%), לאחר שישה חודשים (22.3%) ולאחר 12 חודשים (28.5%).

בסה”כ, המדדים הבסיסיים להערכת פוטנציאל שימוש לרעה לא עמדו בקורלציה עם התנהגות בעייתית במהלך תקופת המחקר.

בתלות בכלים ששימשו את החוקרים, שיעור המטופלים שהגיעו לערכי הסף השתנה משמעותית, ולכן דרושים מחקרים נוספים במטרה להבין מהו הכלי הטוב ביותר.

מתוך הקונגרס העולמי השנתי ה-14 מטעם ה-International Association for the Study of Pain

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אבחנה וטיפול מוקדמים בדלקת מפרקים שגרונית מצמצמים עלויות טיפול (Ann Rheum Dis)

    אבחנה וטיפול מוקדמים בדלקת מפרקים שגרונית מצמצמים עלויות טיפול (Ann Rheum Dis)

    אבחנה מוקדמת וטיפול כנגד דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), קרי, בתוך 12 שבועות מהופעת תסמיני המחלה, עשויים להוביל להפחתת עלויות טיפול לאורך חמש שנים, בהשוואה לאבחנה מאוחרת יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases. מדגם המחקר כלל 431 חולים ממרפאה אחת בליידן, הולנד. משך התסמינים הוגדר כמרווח הזמן בין […]

  • טיפול בלייזר בעצימות גבוהה עשוי להפחית כאב ולשפר תפקוד בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי (Lasers Med Sci)

    טיפול בלייזר בעצימות גבוהה עשוי להפחית כאב ולשפר תפקוד בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי (Lasers Med Sci)

    טיפול בלייזר בעצימות גבוהה עשוי להפחית כאב ולהביא לשיפור בתפקוד בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי (או Patellofemoral Pain Syndrome), בהשוואה לאולטרה-סאונד עם גירוי עצבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lasers in Medical Science. להערכת היעילות של טיפול בלייזר בעצימות גבוהה בחולים עם תסמונת כאב פטלו-פמורלי, החוקרים מאיסטנבול השלים מחקר אקראי ומבוקר שכלל […]

  • תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי לשפר איכות שינה בחולים עם הפרעות שינה (J Shoulder Elbow Surg)

    בחולים עם הפרעות שינה שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף תועד שיפור משמעותי בנוחות השינה כבר לאחר שלושה חודשים מהניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder & Elbow Surgery. החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 677 חולים (גיל חציוני של 63 שנים) שעברו תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף במרכז […]

  • מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מתן Buprenorphine בזריקה בטוח לשימוש בחולים בגמילה בשל הפרעת שימוש באופיואידים (JAMA Network)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network עולה כי מתן Buprenorphine בזריקה מהווה גישה בטוחה לטיפול בחולים עם הפרעה קלה משנית לשימוש באופיואידים ותסמינים מינימאליים עד קלים של גמילה מאופיואידים (Opioid Use Disorder). המחקר נערך בארבע מחלקות לרפואה דחופה לטיפול במבוגרים עם הפרעת שימוש באופיואידים בדרגה בינונית-עד-חמורה ומדדי COWS (או Clinical Opiate Withdrawal Scale) של […]

  • טיפול נוגד קרישה במטופלים בהם בוצע קיבוע ללא תנועה בגפה תחתונה (Lancet) - והערות ד

    טיפול נוגד קרישה במטופלים בהם בוצע קיבוע ללא תנועה בגפה תחתונה (Lancet) - והערות ד"ר אבי פנסקי, עורך אורתופדיה

    מטופלים בהם בוצע קיבוע ללא תנועה (Immobilization) של גפה תחתונה בשל חבלה, נמצאים בדרגת סיכון גבוהה ללקות בפקקת וורידית סימפטומטית (Symptomatic venous thromboembolism - SVTE). טיפול נוגד קרישה מוריד משמעותית את הסיכון ללקות ב SVTE. אין עדיין קונצנזוס לגבי במי מהמטופלים מומלץ טיפול כזה. ד"ר פנסקי משתף מאמר מ-LANCET שמציע שינוי בנוהל הקיים בטיפול בנוגדי קרישה במטופלים בהם בוצע קיבוע  גפה תחתונה בשל טראומה - השימוש בדירוג TRIP(cast), המאפשר טיפול באוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה בלבד.

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • אבלציה באמצעות גלי מיקרו מפחיתה כאב ומוגבלות בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד (Rheumatology)

    אבלציה באמצעות גלי מיקרו מפחיתה כאב ומוגבלות בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד (Rheumatology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבלציה באמצעות גלי מיקרו (או Microwave Ablation) מפחית היפרטרופיה סינוביאלית, את מספר התקפי דלקת מפרק יחיד וצורך בשאיבה תוך-מפרקית בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד, עם שיפור משמעותי של מדדי כאב ומוגבלות תפקודית. החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי להערכת ההשפעות ארוכות הטווח […]

  • תוצאות מדאיגות לניתוח חוזר לשחזור רצועה צולבת קדמית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Orthopedic Society for Sports Medicine)

    תוצאות מדאיגות לניתוח חוזר לשחזור רצועה צולבת קדמית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Orthopedic Society for Sports Medicine)

    בחולים צעירים יותר המופנים לניתוח חוזר לשחזור רצועה צולבת קדמית ייתכן סיכון מוגבר להגבלה בטווח תנועה, כשלון שתל, תפקוד לקוי וכאב לאחר מעקב של כעשר שנים, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Orthopedic Society for Sports Medicine. החוקרים מסבירים כי הם ביקשו לדווח לראשונה על התוצאות של ניתוח חוזר לשחזור רצועה צולבת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה