אורתופדיה-פיזיותרפיה

הרכב הגוף וצפיפות המינראלים של העצם בנשים לאחר מנופאוזה עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (Clin Endocrinol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Endocrinology  מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בנשים לאחר-מנופאוזה עם תסמונת שחלות פוליציסטיות ומדד FAI (Free Androgen Index) גבוה אין הבדלים במסת השריר, צפיפות המינראלים של העצם והיארעות שברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפראנדרוגניזם הינה אחד המאפיינים של תסמונת שחלות פוליציסטיות. לאנדרוגנים השפעה חשובה על מסת העצם. חסרים מחקרים להערכת צפיפות המינראלים של העצם והיארעות שברים בנשים לאחר-מנופאוזה עם תסמונת שחלות פוליציסטיות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות בין נשים לאחר-מנופאוזה עם תסמונת שחלות פוליציסטיות ובין ביקורות, ולהעריך את הקורלציה בין צפיפות המינראלים של העצם ובין הורמוני מין.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי בן 21 שנים ואספו נתונים אנתרופומטריים, רמות הורמונים ושאלונים שנערכו בשנת 1987 ובשנת 2008. נוכחות שברים אושרה בצילומי רנטגן. מדידות צפיפות מינראלים של העצם נערכו בשנת 1992 באמצעות SPA (Single Photon Absorptiometry) ובשנת 2008, באמצעות DXA (Dual-Energy X-ray Absorptiometry).

המחקר כלל 25 נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות בגילאי 61-78 שנים ו-68 נשים שנבחרו באקראי לשמש כקבוצת ביקורת.

בעת המעקב, בנשים לאחר מנופאוזה עם תסמונת שחלות פוליציסטיות מדדי FAI היו גבוהים יותר לאורך זמן, אך השומן בגוף, מסת הגוף הרזה וצפיפות המינראלים של העצם היו דומים לקבוצת הביקורת. היקף הירך עלה רק בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (p<0.01) במהלך המעקב. היארעות שברים הייתה דומה לזו שבקבוצת הביקורת (56% לעומת 41%).

בקבוצת הביקורת, צפיפות המינראלים של העצם עמדה בקורלציה חיובית עם רמות אסטרדיול (p<0.322) ו-FAI (p<0.05) ובקורלציה שלילית עם רמות SHBG (p<0.001), אך לא כך היה בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות.

לסיכום, בנשים לאחר-מנופאוזה עם תסמונת שחלות פוליציסטיות וערכי FAI גבוהים באופן עקבי, מסת השריר, צפיפות המינראלים של העצם והיארעות שברים דומה לזו של ביקורות במהלך מעקב ארוך-טווח.

Clin Endocrinol. 2012;77(2):207-214

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה