אורתופדיה-פיזיותרפיה

אלימות עשויה להוביל להזדקנות מוקדמת בילדים (Mol Psychiatry)

אלימות עשויה להוביל להזדקנות מוקדמת של ילדים ע”י קיצור הטלומרים, הקצוות של כרומוזומים המגנים על המטען הגנטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שכלל למעלה מ-200 ילדים בריטים, ופורסמו בכתב העת Molecular Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעשור האחרון, אורך הטלומרים, החזרה על רצף TTAGGG בקצה הכרומוזומים, זכה לעניין רב כסמן לדחק. מחקרים קודמים מצאו כי פגיעה באורך הטלומרים הינה סמן להזדקנות ביולוגית (שחיקה ובלאי), ולא שעון להזדקנות כרונולוגית.

מחקר E-Risk (Environmental Risk Longitudinal Twin Study) הינו עוקבה של תאומים מאותו מין שנולדו באנגליה או ויילס בשנים 1994 או 1995 וכלל 2232 ילדים. ביקורי בית נערכו כאשר הילדים היו בגילאי 5, 7, 10 ו-12 שנים.

לצרכיי הסקירה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 236 ילדים (51% בנים). אורך הטלומרים הממוצע נקבע בדגימות DNT שנאספו מכל הילדים בתחילת המחקר (כאשר הילדים היו בגילאי חמש שנים) ובתום המעקב בגיל עשר שנים. בנוסף, החוקרים העריכו את החשיפה לאלימות מסוגים שונים: חשיפה לאלימות אימהית ביתית, התעללות גופנית ע”י מבוגר ובריונות לעיתים תדירות.

מהתוצאות עלה כי 42% מהילדים היו חשופים לסוג אלימות אחד, או יותר, כאשר 16.5% נחשפו לשני סוגים ומעלה.

בילדים שנחשפו לשני סוגי אלימות ומעלה השחיקה של הטלומרים הייתה בולטת יותר משמעותית בין גילאי 5 ו-10 שנים, בהשוואה לילדים ללא חשיפה לאלימות או חשיפה לסוג אלימות אחד בלבד.

למרות שכל שלוש סוגי האלימויות שנבחנו ניבאו שחיקה מהירה יותר של טלומרים, השחיקה המואצת הייתה מובהקת סטטיסטית רק במקרים של התעללות גופנית. עם זאת, מסקירה מאוחרת עלה כי ב-36 ילדים שנחשפו להתעללות גופנית וסוג אלימות נוסף, השחיקה של הטלומרים הייתה בולטת יותר משמעותית, בהשוואה ל-27 ילדים שנחשפו רק להתעללות גופנית או 128 ילדים ללא חשיפה לאלימות.

מממצאים אלו עולה כי חשיפה מצטברת, ולא רק התעללות גופנית, קשורה באופן הדוק יותר עם הפגיעה באורך הטלומרים.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים להערכת מנגנונים הקשורים בשחיקה של הטלומרים הציעו כי עקה חמצונית ודלקת משחקים תפקיד חשוב. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להעריך אם ההשפעות של מצוקה פסיכו סוציאלית מתווכות ע”י עקה חמצונית ושינויים במערכת החיסון בילדים. הם מוסיפים כי הערכת אורך הטלומרים במבוגרים משמשת כיום ככלי אבחנתי לניבוי הסיכון למחלות, ולעיתים רחוקות משמשת בילדים.

Mol Psychiatry. Published online April 24, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה