אורתופדיה-פיזיותרפיה

הזרקת מטריקס פיברין עתיר טסיות אינה משפרת את החלמת השרירים המסובבים של הכתף (Am J Sports Med)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי הזרקת PRFM (Platelet-Rich Fibrin Matrix) לאזור תיקון גיד של השרירים המסובבים של הכתף (Rotator Cuff) לא מביאה לשיפור ההחלמה של הגיד, ולמעשה אף עשויה לפגוע בהחלמה.

במאמר מאיטליה שפורסם לפני מספר שנים לא הצליחו חוקרים להדגים תועלת ל-PRFM אוטולוגי במהלך תיקון ארתרוסקופי של השרירים המסובבים של הכתף. החוקרים הסבירו כי הם לא הופתעו מהתוצאות, לאור השונות הרבה בגורמים המשפיעים על החלמה של הגיד (גיל החולה, רמת ניוון הגידים וכדומה), כמו גם השונות ב-PRFM בין חולים שונים.

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Sports Medicine החוקרים מודים כי ערכו את המחקר על-בסיס עדויות מוגבלות בלבד להשפעה חיובית של פלזמה עתירת-טסיות (PRP או Platelet-Rich Plasma) על הביולוגיה של הגידים.

הם ניתחו 79 חולים בגילאי 40 ומעלה, שלא הגיבו לטיפול לא-ניתוחי בקרע בעובי מלא של השריר המסובב של הכתף. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-PRFM או תיקון סטנדרטי ללא PRFM.

במהלך 12 חודשי מעקב, לא תוארו הבדלים מובהקים בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת בתוצאות בדיקות להערכת השרירים, מדד American Shoulder and Elbow Surgeons או מדדי L’Insalata Shoulder Scores.

לאחר שישה שבועות, לא היה הבדל בהחלמה של הגידים בין שתי הקבוצות, אך לאחר 12 שבועות, זוהתה מגמה לפיה הגידים היו שלמים יותר בקבוצת הביקורת.

מניתוח סטטיסטי עלה כי PRFM היה הגורם המנבא המשמעותי היחיד לפגם בגידים לאחר 12 שבועות.

לאור הממצאים, החוקרים ממליצים לנקוט משנה זהירות בשימוש בתכשירים ביולוגיים, דוגמת PRP או PRFM, עד לפרסום נתונים נוספים בנושא.

Am J Sports Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה