אורתופדיה-פיזיותרפיה

תרגילי טאי צ’י משפרים יציבות ומפחיתים סיכון לנפילות בחולי פרקינסון (N Engl J Med.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי הדרכת חולי פרקינסון לביצוע תרגילי טאי צ’י מסייעת בהפחתת הפרעות ביציבה, תוך שיפור המצב התפקודי והפחתת הסיכון לנפילות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולי פרקינסון סובלים מהפרעה חמורה ביציבה, המובילה לירידה תפקודית וסיכון מוגבר לנפילות. למרות שרופאים רבים ממליצים על פעילות גופנית, תכניות מעטות הוכחו כיעילות.

החוקרים ערכו מחקר אקראי ומבוקר במטרה לקבוע אם תכנית תרגילי טאי צ’י מותאמת אישית תביא לשיפור היציבה בחולים עם מחלת פרקינסון. מדגם המחקר כלל 195 חולים עם מחלת פרקינסון, שחולקו באקראי לתכנית תרגילי טאי צ’י, אימוני תנגודת או מתיחות. החולים לקחו חלק במפגשים בני 60 דקות בשבוע, במשך 24 שבועות. היעד העיקרי היה שינוי ביציבות התנוחתית. מדדים משניים כללו מדדי שיווי משקל וכוח, מצב תפקודי ותוצאות בדיקות עמידה והליכה, מדדים מוטוריים ומספר נפילות.

החוקרים מצאו כי תכנית תרגילי טאי צ’י פעמיים בשבוע, למשך 24 שבועות, בהשוואה לתכנית תרגילי תנגודת או מתיחות, הביאה לשיפור ביציבה ובתוצאות תפקודיות אחרות בחולים עם מחלת פרקינסון קלה-עד-בינונית. תרגילי טאי צ’י נמצאו עדיפים משמעותית על פני תרגילי מתיחות או תנגודת בכל הנוגע להשפעתם על יציבות החולים.

באשר ליעדים המשניים, תרגילי טאי צ’י נמצאו עדיפים על-פני תרגילי מתיחות, ובקרב חולים שלקחו חלק בתכנית טאי צ’י נרשמה ירידה משמעותית בשכיחות הנפילות, ללא עליה בסיכון לסיבוכים חמורים, ושיפור זה נותר למשך שלושה חודשים לאחר ההתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי תרגילי טאי צ’י מקלים על ההפרעות ביציבה ובשיווי המשקל בחולים עם מחלת פרקינסון בדרגה קלה-עד-בינונית, עם השפעה חיובית על היכולת התפקודית והפחתת הסיכון לנפילות.

N Engl J Med. 2012;366:511-519

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה