אורתופדיה-פיזיותרפיה

רחצה במים קרים להקלה על כאבי שרירים לאחר פעילות גופנית (Cochrane Database Syst Rev.)

מסקירה חדשה שפורסמה ב-Cochrane Database of Systematic Reviews עולה כי רחצה במים קרים עשויה להקל על כאבי שרירים המופיעים לאחר פעילות גופנית.

החוקרים מבריטניה מדווחים כי לאחר שהתופעה החלה בספורטאי עילית, רחצה במים קרים הופכת יותר ויותר פופולארית בקרב ספורטאים חובבנים. מיד לאחר פעילות גופנית, ספורטאים רוחצים עצמם במים קרים, אם כי ייתכנו שינויים במשך הרחצה והטמפרטורה .

בעבר ספורטאים השתמשו במים קרים בכדי להקל על כאב ונפיחות עקב פציעות חדות ברקמה רכה, דוגמת נקעים. ייתכן כי לקירור רקמה מיד לאחר פעילות גופנית תהיה השפעה נוגדת-דלקת דומה, שבאופן זה תפחית את הסיכוי לכאבי שרירים מאוחרים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את ההשפעות של רחצה במים קרים על כאבי שרירים לאחר פעילות גופנית, באמצעות חיפוש בספרות הרפואית וסקירת מחקרים בנושא.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים במטרה לזהות מחקרים שבחנו את השפעות רחצה במים קרים. הם זיהו 17 מחקרים שכללו 366 משתתפים. טמפרטורת המים וזמן הרחצה נעו בין 5-15 מעלות צלזיוס ו-3-24 דקות, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי בסיכומו של דבר, איכות המחקרים הזמינים הייתה נמוכה. מבין המחקרים, 14 ארכו השוואה בין רחצה במים קרים לאחר פעילות גופנית ובין טיפול פאסיבי שכלל מנוחה או שלא כלל כל טיפול.

ממחקרים אלו עלה כי רחצה במים קרים הפחיתה את כאבי השרירים לאחר 24, 48, 72 ואף 96 שעות לאחר פעילות גופנית, בהשוואה לטיפול פאסיבי. לאחר 24 שעות, שיעורי SMD (Standardized Mean Difference) עמדו על 0.55- (10 מחקרים); לאחר 48 שעות עמד על 0.66- (8 מחקרים), לאחר 72 שעות עמד על 0.93- (4 מחקרים) ולאחר 96 שעות, שיעורי SMD עמדו על 0.58- (5 מחקרים).

מארבעה מחקרים עלה כי המשתתפים חשו כי רחצה במים קרים משפרת את ההחלמה או הפחיתה את העייפות מידע לאחר מכן. 

המחקרים הללו לא בחנו את הסיבוכים ותופעות הלוואי והחוקרים לא יכלו להסיק מסקנות באשר לבטיחות גישה זו. לדבריהם, ישנם נתונים מוגבלים מחמישה מחקרים בלבד שהשוו בין רחצה במים קרים ובין טכניקות אחרות דוגמת חימום או רחצה לסירוגין במים חמים/קרים, ריצה קלה וחבישות לחץ. הערכות אלו לא הצביעו על הבדלים ברורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה עולות עדויות לפיהן רחצה במים קרים עשויה להקל על כאבי שרירים לאחר פעילות גופנית, בהשוואה להתערבויות פאסיביות שכללו מנוחה או לא כללו כל התערבות.

Cochrane Database Syst Rev. Published online February 15, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה