אורתופדיה-פיזיותרפיה

צעדים למניעת השמנת יתר בתינוקות ופעוטות (דיווח ועדת IOM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ועדת המכון לרפואה בארצות הברית (Institute of Medicine IOM ) פרסמה לאחרונה המלצות להפחתת שיעור השמנת היתר בילדים דרך אכילה בריאה, פעילות גופנית והרגלי שינה נכונים. בארצות הברית מספר הילדים לפני גיל בית ספר עם השמנת יתר הולך ועולה, ועל כן קיים צורך במאמצים רבים יותר למניעת בעיה זו. כיום, אחד מתוך 10 תינוקות ופעוטות בארצות הברית סובל מהשמנת יתר, ואחד מכל 5 ילדים בגילאים 2-5 שנים. המלצות IOM החדשות מתייחסות לא רק להתנהגות המומלצת להורים, אלא מדגישות את הדרכים בהן עובדי ציבור, רופאים, ומטפלים של הילדים יכולים לעזור למנוע השמנה בילדים קטנים.

חברי הועדה מציינים כי למרות התפיסה כי תינוק שמנמן הינו תינוק בריא, וכי ילדים שמנים “גדלים מזה”, נראה כי ילדים עם השמנת יתר מוקדמת עשויים להיות בסיכון מוגבר לסבול מהשמנת יתר בהמשך החיים. על כן, התייחסות מוקדמת לבעיה הינה חשובה ביותר, שכן בעיות כגון סכרת ויתר לחץ דם מופיעות יותר ויותר באוכלוסיה של ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים.

דיווח IOM כלל את ההמלצות הבאות לעובדי הציבור:

* לדרוש ממסגרות טרום בית ספר לספק הזדמנות של לפחות 15 דקות של פעילות גופנית בשעה לילדים. בתינוקות, יש לאפשר תנועה חופשית תחת השגחה. הדיווח מדגיש את החשיבות של מתן אפשרות לילדים להיות פעילים כמה שיותר במהלך היום.

* להגביל זמן צפייה בטלויזיה או כל מסך אחר ללא יותר מ-30 דקות במסגרות של חצי יום, ושעה במסגרות של יום שלם.

* לעודד זמני שינה בריאה במהלך היום במסגרות טיפול יום, שכן נראה כי שינה לא מספקת מהווה גורם סיכון להשמנת יתר. בילדים עד גיל שנתיים מומלץ לפחות 12 שעות שינה ביום, ובילדים בגילאי 2-5 שנים מומלץ לפחות 11 שעות שינה ביום. יש להפריד בין חדר שינה לבין החדר בו נמצאת הטלויזיה על מנת ליצור סביבה המעודדת שינה.

מחקרים הדגימו כי הורים רבים לא מבינים כי השמנת יתר בתינוקות ופעוטות קשורה לסיכון מוגבר להשמנת יתר בילדות ובהמשך החיים. על כן, מעודדת הועדה רופאי ילדים למדוד גובה, משקל ו-BMI של הילדים בכל ביקור במרפאה, על מנת לזהות את הילדים בסיכון ולספק להורים את המידע הדרוש.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה