אורתופדיה-פיזיותרפיה

הרחבת כלי דם משנית לקור בעקבות פגיעה בעצב היקפי בגפה עליונה (Journal of Hand Surgery)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Hand Surgery עולה כי תגובת הרחבת כלי דם משנית לקור עשויה להעיד על החלמה של עצבים בעקבות פגיעה בעצב היקפי. עם זאת, גם בנוכחות תגובה תקינה תתכן הופעת תסמינים סובייקטיביים של אי-סבילות לקור.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פגיעה בעצב היקפי של הגפה העליונה מובילה לעיתים קרובות לשינויים במערכת בקרת הטמפרטורה של הידיים והאצבעות, ומובילה לדיווחים על אי-סבילות לקור. במחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את ההשפעה של פגיעה בעצב המדיאני או האולנרי על הרחבת כלי דם משנית לקור, במהלך קירור ממושך בטמפרטורות נמוכות.

מדגם המחקר כלל 12 משתתפים עם נזק לעצב המדיאני (6 משתתפים) או האולנרי (6 משתתפים), 4-76 חודשים לאחר תיקון העצב. האזורים הפלמאריים של שתי הידיים קוררו באופן רציף באמצעות פלטה קרה בטמפרטורה של 5 מעלות צלזיוס. החוקרים מדדו את טמפרטורת העור של האצבעות ומיטת הציפורניים. נוכחות הרחבת כלי דם משנית לקור הוגדרה בנוכחות עליה מינימאלית של 2.5 מעלות צלזיוס בטמפרטורה החל מהגליל המרוחק של האצבע. יתרה מזאת, הם העריכו את הדיווחים של הנבדקים אודות אי-סבילות לקור באמצעות שאלון Cold Intolerance Severity Scale.

הרחבת כלי דם משנית לקור לא זוהתה בארבע אצבעות ביד הפגועה, בארבעה נבדקים (מעקב של 6-37 חודשים), אך זוהתה ביד הלא פגועה. הרחבת כלי דם משנית לקור תועדה בשישה נבדקים לאחר חמישים חודשי מעקב. בשני משתתפים לא תועדה הרחבת כלי דם משנית לקור באצבעות בצד הפגוע או בצד הלא-פגוע. בכל המשתתפים עם הרחבת כלי דם משנית לקור תועדה תחושה מגנה מופחתת, לכל הפחות. נוכחות הרחבת כלי דם משנית לקור לא שללה דיווח עצמי על אי-סבילות לקור.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעקבות נזק לעצב היקפי, תתכן החלמה של התגובה של כלי הדם לגירוי קור. תגובה זו עשויה להעיד על החלמת העצב. עם זאת, תגובה תקינה אינה שוללת תסמינים סובייקטיביים או אי-סבילות לקור.

Journal of Hand Surgery, Vol 36, Issue 6, Pages: 986-993

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה