אורתופדיה-פיזיותרפיה

פעילות גופנית קלה עשויה למנוע או לעכב התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך (מתוך כנס RSNA)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בכנס השנתי ה-96 של ה-Radiological Society of North America (RSNA) עולה כי פעילות גופנית קלה, כגון הליכה, והימנעות מכיפוף תכוף של הברך עשויות להגן מפני התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך בנבדקים אסימפטומטיים בעלי גורמי סיכון למצב זה. מאידך, מדווחים החוקרים כי פעילות גופנית מאומצת, גם אם במידה בינונית בלבד, עלולה להגביר את הסיכון.

החוקרים מסבירים כי אורח חיים שאינו פעיל, או לחילופין עיסוק בפעילות גופנית מאומצת, עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס.

בעבודתם זו עשו החוקרים שימוש בסריקות MRI על מנת להשוות 132 נבדקים אסימפטומטיים המצויים בסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך שנכללו בתוכנית ה-National Institutes of Health (NIH) Osteoarthritis Initiative, ובין 33 נבדקי ביקורת ללא גורמי סיכון המותאמים להם בגיל ובמדד מסת הגוף (BMI). משתתפי המחקר היו 99 נשים ו-66 גברים בגילאי 45 עד 55 שנים.

גורמי הסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס כללו פגיעה משמעותית קודמת לברך, ניתוח קודם בברך, נוכחות זיזי עצם באצבעות, היסטוריה משפחתית של החלפה מלאה של מפרק הברך או כאבים ונוקשות אשר הצריכו טיפול תרופתי בשנה החולפת. בנוסף, מציינים החוקרים כי נפסלו מהשתתפות במחקר נבדקים הסובלים מהשמנת יתר.

הנבדקים רובדו לאחת משלוש רמות פעילות גופנית ואימוני כוח על פי תגובותיהם לשאלון ה-Physical Activity Scale for the Elderly (PASE) (אורח חיים שאינו פעיל, פעילות גופנית קלה ופעילות גופנית בינונית עד מאומצת). רמות אימוני הכוח רובדו כנעדרים, מינימליים או תכופים.

החוקרים מוסיפים כי הנבדקים בקבוצת אורח החיים שאינו פעיל בילו את מרבית זמנם בישיבה, והלכו יומיים בשבוע ומטה למשך שעתיים לכל היותר. אלו בקבוצת הפעילות הגופנית הקלה בילו לפחות שלושה ימים בשבוע בהליכה ועסקו בפעילויות ספורט קלות כגון טניס-שולחן או כדורת. לבסוף, הנבדקים בקבוצת הפעילות הגופנית הבינונית-מאומצת נטלו חלק בפעילויות ספורט רציניות כגון כדורגל, כדורסל, ריצה, רכיבת אופניים תחרותית וטניס, למשך שלושה ימים ומעלה בשבוע ולמשך למעלה משעה ליום. בנוסף העריכו החוקרים את הפעילויות הכרוכות בכיפוף הברך.

החוקרים מציינים כי ביקשו להעריך חמישה מדורי סחוס- פיקת הברך, הפמור המדיאלי, הטיביה המדיאלית, הפמור הלטרלי והטיביה הלטרלית, בחיפוש אחר חסרי סחוס באמצעות T2 relaxation time כמדד לשלמותו.

החוקרים מצאו כי נבדקים העוסקים בפעילות גופנית קלה הראו את המידה הפחותה ביותר של נזק לסחוס ע”פ ערכי ה-T2 relaxation time (38.0+3.1ms) בהשוואה לאלו בעלי אורח חיים שאינו פעיל (39.7+3.4ms) ואלו העוסקים בפעילות גופנית בינונית-מאומצת (40.2+3.3ms; p<0.001).

באותו האופן, נבדקים אשר עסקו במידה מינימלית באימוני כוח הראו ערכי T2 נמוכים יותר (42.1+3.1ms) בהשוואה לאלו אשר לא עסקו בפעילות זו כלל (44.3+4.3ms) או עסקו בה לעיתים תכופות (45.0+3.0ms; p=0.022).

בנוסף, נמצא כי בקרב נשים עם גורמי סיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס אשר עסקו בפעילות גופנית בינונית-מאומצת וברמה כלשהי של אימוני כוח, נצפתה דגנרציה משמעותית יותר של הקולגן בברכיהן בהשוואה לכל קבוצת חולים אחרת (p<0.001).

נבדקי הביקורת לא הראו שינויים משמעותיים כאשר נותחו על פי רמות הפעילות הגופנית או אימוני הכוח שביצעו.

עם זאת, החוקרים מציינים כי כיפוף תכוף של הברכיים (כפי שהוגדר כטיפול למעלה מעשר קומות מדרגות ביום, כריעה או כיפוף עמוק של הברכיים למשך למעלה מ-30 דקות ליום או הרמת חפצים השוקלים למעלה מ-11.36 ק”ג) היה קשור בנזק רב יותר לסחוס, הן בקרב נבדקי הביקורת והן באלו עם אוסטיאוארתריטיס.

החוקרים טוענים כי אנשים עם גורמי סיכון כלשהם להתפתחות אוסטיאוארתריטיס צריכים לבדוק את בריאות מפרקיהם בצורה קפדנית ולבחור בזהירות את סוג הפעילות הגופנית בו עוסקים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, מביע את חששותיו ביחס להסקת מסקנות מתוצאות המחקר הנוכחי ביחס לחולים צעירים (בשנות העשרים והשלושים לחייהם), מאחר ואוכלוסית המחקר הייתה מבוגרת יותר. לדבריו, ידוע כי הסחוס משתנה עם הזמן ונעשה שברירי יותר, ויתכן כי רמות גבוהות של פעילות גופנית, ריצות או רכיבה למרחקים רבים יותר בעשור השלישי והרביעי לחיים אינם נושאים בחובם סיכון כלל, בעוד שבגיל המבוגר כן נלווה לכך סיכון משום שהסחוס נוקשה יותר.

המומחה מוסיף כי סביר שהסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס בעקבות חבלה למפרק הינו רב יותר מאשר הסיכון להתפתחותו כתוצאה מפעילות גופנית בלבד. בנוסף, הוא מדגיש כי השמנת יתר הינה אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להתפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך. לפיכך, הוא מסיק כי פעילות גופנית הינה מועילה הרבה יותר מכפי שהיא עלולה להזיק.

לבסוף, מציין המומחה כי הוא מסכים עם החוקרים כי על אתלטים ללמוד כיצד לעסוק בספורט בצורה בטוחה. הוא ממליץ לספורטאים להתאמן כך שהפעילות הגופנית מבוצעת באופן בטוח ובמידה בה הגוף מאומן מספיק על מנת להסתגל לכוחות המופעלים על המפרקים. כך למשל, פרקי זמן של פעילות גופנית אינטנסיבית לסירוגין, כגון ריצת מרתון ללא אימון מתאים, גורמים ככל הנראה נזק רב יותר מאשר פעילות גופנית בעוצמה קבועה.

מתוך הכנס השנתי ה-96 של ה-Radiological Society of North America (RSNA) אשר נערך בשיקאגו, אילינוי, בחודש נובמבר 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Transplantation עולה כי גאוט נפוץ מאוד בחולים לאחר השתלת לב ו/או ריאות, כאשר אבחנה קודמת של גאוט טרם ההשתלה מנבאת התפתחות מחלה תסמינית לאחר ההשתלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גאוט עשוי להתפתח לאחר השתלת איבר סולידי עם השלכות משמעותיות על בריאות החולים. בהעדר מידע אודות שיעורי […]

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה