אורתופדיה-פיזיותרפיה

בדיקת MRI של פרק כף היד באנשים בריאים עלולה לחקות ממצאים של דלקת פרקים ראומטית מוקדמת (Arthritis Rheum)

מחקר חדש קובע כי לעיתים בדיקת MRI של פרק כף היד והאצבע באנשים בריאים, יכולה להראות שינויים הדומים לארוזיות ולסינוביטיס, כפי שמופיעים ב- rheumatoid arthritis (RA).

חוקרים בדקו 28 נבדקים בריאים, בגיל ממוצע של 47 שנים, שעברו בדיקת MRI עם חומר ניגוד, וצילום של פרק כף היד ושל ה- metacarpophalangeal (MCP) joints של האצבעות 2 עד 5. סינוביטיס, ארוזיות, ובצקת של מוח העצם הוערכו בעזרת ה- Outcome Measures in Rheumatology Clinical Trials (OMERACT).

ארוזיות הופיעו ב- 1 מ- 224 פרקי MCP (0.4%), וב- 1 מתוך 420 (0.2%) פרקי כף יד, בצילום רנטגן. בדיקת MRI הדגימה שינויים דמויי ארוזיות בדרגה נמוכה, ב- 2.2% מפרקי ה- MCP, וב- 1.7% מפרקי כף היד, אולם האדרה לאחר חומר ניגוד (postcontrast enhancement) בתוך הפרק נרשמה ב- 8.3% מפרקים אלו בלבד.

בדיקת MRI הדגימה גם שינויים דמויי סינוביטיס ב- 8.9% מפרקי MCP, וב- 9.5% מפרקי כף היד, אך בדיקת MRI דינמית גילתה רק האדרה סינוביאלית מינימלית וראשונית.

שלושה נבדקים, עם רמות גבוהות של CRP, היוו 44.5% מהשינויים דמויי סינוביטיס, ו- 41.7% מהשינויים דמויי ארוזיות.

סימני סינוביטיס ב- MRI דינמי, האדרה בתוך שינויים דמויי ארוזיות וסימני בצקת של מוח העצם, הינם נדירים או נעדרים לחלוטין בנבדקים בריאים. נראה לכן, כי ניתן להשתמש בסימנים ספציפיים אלו בכדי להבחין בין מפרק חולה ומפרק בריא, מסכמים החוקרים.

Arthritis Rheum. 2004;50:1097-1106

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה