אורתופדיה-פיזיותרפיה

השפעת שיפוע המקלדת על מנח שורש כף היד והפעילות השרירית אצל כתבניות ללא בעיות מוסקולוסקלטליות

שלומית בושי, עורכת מדור פיזיוטרפיה

הקטנת שיפוע המקלדת מפחיתה את מידת ה- extension של שורש כף היד, ועל ידי כך יכולה להפחית את הלחץ על התעלה הקרפלית. אך האם הקטנת שיפוע המקלדת משפיעה על הפעילות השרירית באיזור?

מחקרים קודמים בדקו את השפעת שיפוע המקלדת על מנח שורש כף היד, אך לא בדקו עד היום את השפעת שיפוע המקלדת על הפעילות השרירית בזמן ההקלדה.

הצליחו להוכיח שכששורש כף היד נמצא בזוויות גדולות של ( extension 15 מעלות ויותר), מופעל לחץ על ה- median nerve ועל הגידים המכופפים, המגדיל את הסיכון לפגיעות בשורש כף היד, כמו תסמונת המנהרה הקרפלית וטנוסינוביטיס. פגיעות אלה שכיחות בקרב אנשים הנדרשים בעבודתם לעבוד מול מחשב במשך מספר שעות ביום. מנח נייטראלי של שורש כף היד, המושג על ידי הקטנת שיפוע המקלדת, מפחית את הסיכון לפגיעות באיזור.

שיפוע המקלדת נמדד בין מישור המקשים לבין המישור ההוריזונטלי. מקלדת סטנדרטית היא בעלת שיפוע של 6 מעלות כלפי מעלה.

מטרת המחקר הנכחי היתה לבדוק את השפעת שיפוע המקלדת על פעילות שרירי האמה בנבדקים ללא סימפטומים בגפה עליונה.

במחקר השתתפו 16 קלדניות ללא כאבים בגפה העליונה, שהקלידו על מקלדת סטנדרטית שהונחה על משטח בזוויות 7.5, 0, 7.5-, ו- 15 מעלות.

נמדדה זווית ה- extension וה- ulnar deviation של שורש כף היד בימין ובשמאל וכן הפעילות השרירית של ( ECU (extensor carpi ulnaris), FCU (flexor carpi ulnaris ו- (FCR (flexor carpi radialis על ידי EMG בכל אחד מארבעת המצבים.

החוקרים הצליחו להראות כי בשינוי שיפוע המקלדת מ- 7.5 ל- 15 מעלות השתנתה זווית שורש כף היד מ- 12 מעלות extension ל-3 מעלות flexion.

כמו כן הפעילות השרירית של מיישרי שורש כף היד שנדרשה להקלדה ירדה ב-2-3 אחוזים, כל זאת מבלי לפגוע במהירות ובדיוק ההקלדה.

לא ברור עד כמה שינוי של 2-3 אחוזים הוא משמעותי, אך כנראה שיש לכך השפעה כאשר מקלידים במשך פרקי זמן ארוכים של מספר שעות ביום.

Simoneau GG, Marklin RW, Berman JE. Effect of Computer Keyboard Slope on Wrist Position and Forearm Electromyography of Typists Without Musculoskeletal Disorders. Phys Ther. 2003;83:816-860

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה