עיניים

cetirizine עלול לגרום ל-Oculogyric Crisis, במיוחד בילדים (Am J Ophthalmol)

תצפית רטרוספקטיבית שנערכה בסדרת מקרים מעידה כי Oculogyric crisis הוא תופעת לוואי של הטיפול ב-cetirizine. הסימפטומים דווחו בעיקר בקרב ילדים מטופלים.

cetirizine היא תרופה אנטי-היסטמינית המשמשת לטיפול בסימפטומי אלרגיה עונתית. בעוד תופעות הלוואי הסיסטמיות הכרוכות בשימוש בה נדירות, בעיניים נמצאו כמה תופעות לוואי הקשורות לתרופות ממשפחה זו.

מחברי המאמר מסבירים כי Oculogyric crisis הוא מצב בילוגי שבו העיניים והעפעפיים מורמים באופן טוני והצוואר מצוי במצב של התארכות-יתר, שמופיע על-פי רוב ללא תלונות הקשורות בראיה, ומהווה תופעת לוואי של יותר מ-70 תרופות.

החוקרים בחנו 9 דו”חות העוסקים במקרים של oculogyric crisis שהופיעו בחולים שטופלו באמצעות cetirizine. לאחר איסוף הדו”חות מוינו המקרים על-פי הקוים המנחים של ארגון הבריאות העולמי להערכת תופעות לוואי בלתי רצויות.

בסך-הכל, 8 מתוך 9 המקרים התרחשו בילדים עד גיל 12 שנים. גילאי כלל החולים שעליהם דווח נעו בין 7 חודשים ל-54 שנים. הסימפטומים הופיעו תוך 3-184 ימים מתחילת הטיפול באמצעות cetirizine, שניתן באופן אורלי במינון של 5-10 מ”ג. חשוב לציין כי החולים לא טופלו בו-זמנית בתרופה אחרת העלולה לגרום ל-oculogyric crisis.

בכל המקרים, נעלמו סימפטומי ה-oculogyric crisis במהרה, עם הפסקת הטיפול ב-cetirizine. הסימפטומים הופיעו שנית ב-6 החולים שחזרו לטיפול ב-cetirizine, דבר המעיד על קשר סיבתי ישיר בין הטיפול לבין הופעת oculogyric crisis, על-פי קריטריוני ארגון הבריאות העולמי.

יעוץ נוירולוגי נרחב בוצע ב-8 מהמקרים, וב-3 מהם בוצעה בדיקה טומוגרפית ממוחשבת של הראש. החוקרים מסכמים כי מתוך ביצוע בדיקה נוירולוגית רגילה לחולה, יתכן כי הערכה נוספת הכוללת בדיקות הדמיה איננה הכרחית, שכן הרוב הגדול של המקרים נמצאו קשורים לשימוש בתרופה.

Am J Ophthalmol 2004 Feb;137:2:355-7

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה