בנשים עם אבחנה של סרטן שד, רמות ויטמין D סביב האבחנה עשויות לנבא את סיכויי ההישרדות בטווח הארוך, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the National Comprehensive Cancer Network. בנשים עם רמות וויטמין D מספקות תועדו שיעורי הישרדות גבוהים יותר, בהשוואה לאלו עם חסר וויטמין D, זאת לצד שיעורים נמוכים יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, דוגמת סוכרת ודיסליפידמיה.
ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר ויטמין D נפוץ בנשים עם סרטן שד. מהעדויות בספרות הרפואית עולה קשר בין רמות ויטמין D ובין שיעורים נמוכים יותר של תמותה עקב ממאירות, אך ישנן עדויות סותרות באשר לבריאות הקרדיווסקולארית.
במסגרת המחקר הנוכחי נבדקו רמות ויטמין D בדם ב-3,995 נשים עם היארעות סרטן שד במדגם פרוספקטיבי, כאשר אלו סווגו על-בסיס ערכי סף קליניים ונבחנו אל מול שיעורי הישרדות ממאירות והיארעות אירועים קרדיווסקולאריים.
לאורך חציון משך מעקב של 12.2 שנים, בנשים עם רמות מספקות של וויטמין D לעומת אלו עם חסר וויטמין D תועדה הישרדות כוללת טובה יותר (יחס סיכון מתוקן של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.62-0.93), כמו גם הישרדות ללא-ממאירות ראשונית נוספת (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.90) והישרדות ללא-מחלה (יחס סיכון של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.97). הקשרים היו בולטים יותר בנשים עם מחלה בשלב II ומעלה (p<0.05).
רמות ויטמין D מספקות לוו בסיכון נמוך יותר להיארעות גורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות (יחס סיכון של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.54-0.83), סוכרת ודיסליפדימיה, עם רמזים לסיכון מופחת לתחלואה קרדיווסקולארית, אך לא תמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.47-1.15).
ממצאי המחקר מספקים הוכחות התומכות בקשר בין רמות מספקות של וויטמין D ובין שיפור תוצאות הישרדות ממאירות ותועלת קרדיו-מטבולית בנשים לאחר אבחנה של סרטן שד. החוקרים מעלים שאלה אודות התועלת האפשרית של בדיקות סקר שגרתיות לחסר ויטמין D באוכלוסייה זו וטיפול במידת הצורך לשיפור הפרוגנוזה של המחלה הממארת והבריאות הקרדיו-מטבולית.
J Nat Comp Cancer Netw, May 2026






תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!