בדיקת שתן יכולה למנוע ביופסיות מיותרות של הערמונית

prostate ערמונית

בדיקת שתן של 18 סמנים עשויה להיות רלוונטית יותר לאבחון סרטן הערמונית בדרגה גבוהה מאשר הבדיקות הקיימות. בכך ניתן למנוע הדמיה או בדיקות ביופסיה נוספות ב-35%-41% מהחולים. לכן, השימוש בבדיקות כאלה בחולים עם רמות PSA גבוהות עשוי להפחית את הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לבדיקת סרטן הערמונית תוך שמירה על היתרונות ארוכי הטווח שלה.

עד כה, לגברים שעברו סקר באמצעות מדידת רמות אנטיגן ספציפי לערמונית (PSA) הייתה ירידה משמעותית בתמותה עקב מגורם ניאופלסטי. עם זאת, בגלל הספציפיות הנמוכה שלו, אבחון זה מוביל לעיתים קרובות לביופסיות פולשניות תכופות, מיותרות, ולאבחון של סרטן אינדולנטי בדרגה נמוכה.

ה-The National Comprehensive Cancer Network מציעה בדיקה המורכבת משישה סמנים ביולוגיים של דם ושתן לכל דרגות סרטן הערמונית, והיא עולה על בדיקת PSA. עם זאת, הפרקטיקה הנוכחית מתמקדת באיתור סוגי סרטן בדרגה גבוהה. עלתה השערה שהגדלת מספר הסמנים הביולוגיים על ידי הכללת מולקולות המתבטאות באופן ספציפי בסרטן ערמונית אגרסיבי בדרגה גבוהה יכולה לשפר את דיוק הבדיקה.

לשם כך פותחה בעבר בדיקת שתן בשם MyProstateScore 2.0 ((MPSA. מודל הפיתוח הסופי כלל נתונים קליניים ו-17 מהסמנים האינפורמטיביים ביותר. עם זאת, סמנים ביולוגיים קיימים הפחיתו את הסלקטיביות בזיהוי גידולי ערמונית בדרגה גבוהה. ביצועים נמוכים אלו הובילו לפיתוח בדיקת שתן חדשה הכוללת, לראשונה, סמנים המובעים באופן ספציפי בעודף בסרטן הערמונית בדרגה גבוהה. לבדיקה החדשה, MPS2, רגישות של 95% לסרטן הערמונית בדרגה גבוהה וספציפיות הנעה בין 35% ל-51%. שימוש נרחב ב-MPS2 עשוי להפחית במידה ניכרת את מספר הביופסיות המיותרות תוך שמירה על שיעור זיהוי גבוה של סרטן הערמונית בדרגה 2 ומעלה.

לכתבה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה