אונקולוגיה

האם שימוש במכשירי טלפון סלולאריים מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם? (Eur Heart J Digit Health)

טלפון

שימוש במכשירי טלפון סלולאריים לקבלת או הוצאת שיחות טלפון במשך 30 דקות בשבוע בלבד מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר גדול, שפורסמו בכתב העת European Heart Journal – Digital Health.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מכשירי טלפון סלולאריים פולטים רמות נמוכות של אנרגיית גלי רדיו, אשר מלווה בעליה בלחץ דם לאחר חשיפה קצרת-טווח. עם זאת, לא ידוע אם קיים קשר בין שימוש במכשירים ניידים לקיום שיחות טלפון ובין הסיכון להופעה חדשה של יתר לחץ דם.

להערכת הנושא אספו החוקרים נתונים אודות 212,046 מבוגרים (גיל ממוצע של 54 שנים; 62% נשים) ממאגר UK Biobank ללא היסטוריה של יתר לחץ דם.

מידע אודות שימוש במכשירי טלפון סלולאריים להשלמת שיחות התבסס על שאלונים למילוי-עצמי שהושלמו בתחילת המחקר, כולל שנות שימוש, שעות בשבוע ושימוש במכשירים ללא-ידיים/רמקול.

מרבית המשתתפים (88%) השתמשו במכשירי טלפון ניידים, אשר הוגדר כשימוש לפחות פעם בשבוע. לאורך חציון מעקב של 12 שנים, 13,984 משתתפים (7%) אובחנו לראשונה עם יתר לחץ דם.

לאחר תקנון למספר ערפלנים, שימוש במכשירי טלפון ניידים לווה בעליה של 7% בסיכון להופעה חדשה של יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.12), בהשוואה לאי-שימוש במכשירי טלפון אלו.

בקרב משתמשים במכשירי טלפון ניידים, בהשוואה לאלו שהשתמשו במכשירים במשך פחות מחמש דקות בשבוע, שימוש שבועי בהיקף של 30 דקות עד 6 שעות לווה בסיכון מוגבר משמעותית להופעה חדשה של יתר לחץ דם. התוצאות היו דומות בגברים ובנשים.

במבוגרים בסיכון גנטי גבוה ליתר לחץ דם, אשר שוחחו בטלפון במשך 30 דקות ויותר בשבוע תועדה עליה של 33% בסיכון להופעה חדשה של יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.24-1.43) בהשוואה לאלו בסיכון גנטי נמוך ששוחחו בטלפון למעלה מ-30 דקות בשבוע.

לא זוהה קשר בין שנות שימוש במכשירים ניידים ושימוש במכשירים ללא-ידיים ובין הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם.

מהממצאים עולה כי במבוגרים ששוחחו בטלפון נייד במשך לפחות 30 דקות בשבוע נרשמה עליה של 12% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, כאשר באלו שבילו למעלה משש שעות בשבוע נרשמה עליה של 25% בסיכון ליתר לחץ דם, בהשוואה לשימוש שבועי של פחות מחמש דקות.

החוקרים מזהירים מפני המגבלות הרבות של המחקר, אך מאמינים כי ממצאים אלו מספקים הזדמנות לרופאים לנהל דיון עם המטופלים אודות יתר לחץ דם בכלל ואודות חשיבות הפחתת גורמי סיכון להתפתחות יתר לחץ דם.

Eur Heart J Digit Health. Published online May 5, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה