אונקולוגיה

צפי לעליה בהיקף תופעות לוואי נוירולוגיות עקב טיפול במעכבי בקרה חיסונית (JAMA Neurol)

מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת JAMA Neurology עולה כי פחות מ-3% מחולי הסרטן מפתחים תופעות לוואי נוירולוגיות לאחר טיפול בשני מעכבי בקרה חיסונית. לדברי החוקרים, אעפ”י שמדובר בשיעור נמוך, על רופאים לצפות לעליה בשיעור הסיבוכים הנוירולוגים החמורים עם הרחבת היקף הטיפול במעכבי PD-1 (Programmed Death-1) לממאירויות אחרות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות, הספקטרום הקליני והגישה הטובה ביותר לטיפול בסיבוכים נוירולוגים על-רקע טיפול במעכבי PD-1.

מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי, שנערך בין ספטמבר או דצמבר 2014 ועד 19 במאי, 2016. כל החולים שטופלו במעכבי PD-1 זוהו באמצעות מאגר הנתונים Mayo Cancer Pharmacy Database. חולים שפיתחו תסמינים נוירולוגים בתוך 12 חודשים מהטיפול נכללו במחקר. חולים עם סיבוכים נוירולוגים המיוחסים ישירות למחלה גרורתית או טיפול אחר לסרטן הוצאו מהמחקר.

מבין 347 חולים שטופלו במעכבי PD-1 Pembrolizumab (קיטרודה) או Nivolumab (אופדיבו) 10 חולים (2.9%) פיתחו סיבוכים נוירולוגים. שבעה חולים טופלו ב- Pembrolizumab ושלושה חולים טופלו ב-Nivolumab.

שמונה מבין עשרת החולים הללו היו גברים, חציון גיל החולים עם סיבוכים נוירולוגים עמד על 71 שנים. סיבוכים נוירולוגים תועדו לאחר חציון של 5.5 מחזורי טיפול במעכבי PD-1.

הסיבוכים הנוירולוגים כללו מיופתיה (שני חולים), נוירופתיות שונות (4 חולים), אטקסיה צרבלרית (חולה אחד), רטינופתיה אוטואימונית (חולה אחד), INO (Internuclear Opthalmoloplegia, חולה אחד) וכאבי ראש (חולה אחד). נוירופתיות היקפיות כללו פולירדיקולונוירופתיות אקסונאליות ודה-מייאלינטיביות (שני חולים), נוירופתיה תלויות-אורך (חולה אחד) ונוירופתיה וסקוליטית אסימטרית (חולה אחד). הזמן עד לחומרת תסמינים מקסימאלית נע בין יממה למעל שלושה חודשים.

חציון מדד mRS עמד על 2.5, עדות למוגבלות קלה-עד-בינונית. חמישה חולים פיתחו סיבוכים אימוניים אחרים, כולל תת-פעילות של בלוטת התריס (שלושה חולים), קוליטיס (שני חולים) ודלקת כבד (חולה אחד). הטיפול במעכבי PD-1 הופסק בכל החולים.

הטיפול במצבים אלו כלל קורטיקוסטרואידים (שבעה חולים), IVIG (שלושה חולים) והחלפת פלזמה (חולה אחד). בתשעה חולים תועד שיפור במצב הנוירולוגי עם חציון מדד mRS של שתי נקודות. חולה עחד עם מיופתיה נמקית הלך לעולמו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לסיבוכים נוירולוגים על-רקע טיפול במעכבי PD-1 פנוטיפ מגוון, עם שכיחות גבוהה יותר של סיבוכים נוירו-מוסקולאריים. אעפ”י שמדובר במצבים נדירים, צפויה עליה בשכיחות סיבוכים אלו עם הרחבת הטיפול בתרופות אלו לממאירויות אחרות.

JAMA Neurol. Published online September 5, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה