אונקולוגיה

קבוצות הקובעות קווים מנחים לעיתים קרובות אינן מדווחות על קשרים עם חברות תרופות (PLOS Medicine)

למרות הנחיות שנועדו להתגבר על מקרים של ניגודי אינטרסים, מרבית הארגונים הרפואיים המפתחים הנחיות קליניות אינם מפרטים את ניגודי האינטרסים של הארגונים עם חברות ביו-רפואיות בהנחיות המתפרסמות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת PLoS Medicine.

החוקרים ערכו מחקר חתך וסקירה של אתרי אינטרנט של 95 איגודים רפואיים ארציים/בינלאומיים, שפיתחו 290 קווים מנחים שפורסמו באתר ה-National Guideline Clearinghouse בין 1 בינואר ועד 31 בדצמבר, 2012. תוצאות סקרים היו זמינות עבור 68% מהארגונים (65/95 ארגונים, 167/290 הנחיות).

63% מהארגונים (60/95) שפרסמו הנחיות קליניות דיווחו על קבלת מימון מחברת ביו-רפואית1 80% דיווחו על מדיניות ניהול ניגודי אינטרסים. הודעות הצהרה (חשיפת נוכחות או העדר קשרים כלכליים עם חברות ביו-רפואיות) היו זמינות ב-65% מההנחיות (188/290) למקורות מימון ישיר לפיתוח ההנחיות, 51% (147/290) לקשרים כלכליים עם חברי הצוות שכתבו את ההנחיות, ו-1% (4/290) לקשרים כלכליים של האיגודים שניסחו את ההנחיות.

מבין כלל ההנחיות, 6% (18/290) פירטו על מימון ישיר של חברות ביו-רפואיות, 40% (117/290) הצהירו על קשרים כלכליים בין חברי הועדה ובין חברות ביו-רפואיות (38% מחברי ועדת הנחיות, 773/2,043), ו-1% (4/290) חשפו קשרים כלכליים בין הארגונים שפיתחו את ההנחיות ובין חברות ביו-רפואיות.

בתגובות לסקרים, 60 איגודים דיווחו על הפרוצדורות שכללו במדיניות ניגודי אינטרסים שלהם (158 הנחיות): הנחיות שפותחו ע”י איגודים שדיווחו על מדיניות מקיפה יותר של ניגודי אינטרסים כללו פחות המלצות חיוביות ויותר המלצות שלילייות באשר למוצרי פטנט של חברות ביו-רפואיות.

ההנחיות הקליניות שפותחו ע”י איגודים שדיווחו על מדיניות ניגודי אינטרסים נרחבת יותר נטו יותר לכלול הצהרות אודות מקורות מימון ישיר וקשרים כלכליים של חברי הועדה, אך לא קשרים כלכליים של האיגודים.

מגבלות המחקר כוללות את השימוש ב-National Guideline Clearinghouse כאתר היחידה להנחיות קליניות והתגובות לסקרים המבוססות על דיווח עצמי והודעות האיגודים באתרי האינטרנט.

הכותבים מסכמים וכותבים כי קשרים כלכליים בין איגודים המפתחים הנחיות קליניות ובין חברות ביו-רפואיות הם נפוצים ולעיתים רחוקות מפורטים בהנחיות. הממצאים מדגישים את הצורך במדיניות יעילה לניהול ניגודי אינטרסים של איגודים וחשיפת קשרים כלכליים.

PLOS Medicine. Published online May 31, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה