אונקולוגיה

מדדי סידן בעורקים כליליים מנבאים מגוון מחלות כרוניות (JACC Cardiovasc Imaging)

מדד CAC (Coronary Artery Calcium) קשור באופן בלתי-תלוי עם מגוון מחלות כרוניות הקשורות בגיל מבוגר, אם כי פחות בהשוואה למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis).

מדגם המחקר כלל 6,184 משתתפים משישה מרכזי מחקר MESA שהיו במעקב לאורך חציון של 10.2 שנים. ניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון מחלת לב כלילית פטאלית שימש להערכת הסיכון לאבחנה חדשה של ממאירות, דלקת ריאות, מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחלת כליות כרונית, פקקת ורידים עמוקים/תסחיף ריאתי, שבר ירך ודמנציה. הם השלימו ניתוח של הנתונים לאחר תיקון לגיל, מין, גזע, מצב סוציו-אקונומי, ביטוח רפואי, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, דיאטה, עישון, מספר תרופות, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, רמות HDL וכולסטרול כללי, תרופות נגד יתר לחץ דם, אספירין, תרופות לכולסטרול, וסוכרת. התוצא העיקרי היה מקרה ראשון של אבחנה של מחלה שאינה קרדיווסקולארית.

בהשוואה לחולים  עם מדד אפסי, באלו עם מדד מעל 400 תועד סיכון מוגבר לממאירות (יחס סיכון של 1.53), מחלת כליות כרונית (1.70), דלקת ריאות (1.97), מחלת ריאות חסימתית כרונית (2.71) ושבר ירך (4.29). לא תועד קשר בין מדד CAC מעל 400 ובין דמנציה או פקקת ורידים עמוקים/תסחיף ריאתי. באלו עם מדד אפסי תועד סיכון מופחת לממאירות (יחס סיכון של 0.76), מחלת כליות כרונית (0.77), מחלת ריאות חסימתית כרונית (0.61) ושבר ירך (0.31) בהשוואה לאלו עם מדד גבוה מאפס. לא זוהה קשר בין מדד CAC אפסי ובין פחות דלקת ריאות, דמנציה או פקקת ורידים עמוקים/תסחיף ריאתי. התוצאות נחלשו, אך נותרו מובהקות, לאחר הסרת משתתפים שפיתחו מחלת לב כלילית לא-פטאלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מדד CAC מוגבר קיים סיכון מוגבר לממאירות, מחלת כליות כרונית, מחלת ריאות חסימתית כרונית ושבר ירך. באלו עם מדד אפסי סיכון נמוך יותר למחלות כרוניות על-רקע גיל מתקדם, והם מהווים קבוצה ייחודים של מבוגרים בריאים.

JACC Cardiovasc Imaging 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה