אונקולוגיה

ירידה בהיקף בדיקות CT ועליה בהיקף בדיקות MRI ואולטרה-סאונד בילדים (Pediatrics)

ממחקר חדש שכלל 33 בתי חולים לילדים עולה כי היקף השימוש בבדיקות CT (Computed Tomography) עבור עשר קבוצות האבחנות הנפוצות ביותר בילדים ירד משנת 2004 עד שנת 2012. באותה עת, שיעור בדיקות MRI (Magnetic Resonance Imaging) ובדיקות אולטרה-סאונד עלה בשמונה מבין עשר הקבוצות.

לירידה בשימוש בבדיקות CT השלכות על בריאות הציבור עקב הפחתת החשיפה לקרינה מייננת מסוכנת. חשיפה של ילדים לקרינה זו במינונים המשמשים לרוב בבדיקות CT נקשרה עם עליה של מקרה סרטן אחד נוסף לכל 10,000 ילדים הנחשפים לקרינה. החלפת שיטת ההדמיה בבדיקה שאינה כוללת חשיפה לקרינה מייננת עשויה להשפיע על הסיכון לממאירות במהלך החיים.

מחקרים להערכת שכיחות בדיקות CT במהלך עשרים השנים האחרונות הצביעו על עליה גדולה מאמצע שנות התשעים של המאה הקודמת, כאשר חלק הדגימו התייצבות ואחרים הדגימו ירידה בשנים האחחרונות. עם זאת, מרבית המחקרים הללו התבססו על מצב יחיד או מוסד יחיד, בניגוד למחקר הנוכחי.

קבוצות האבחנה במחקר כללו קטגוריות דוגמת פרכוסים, דלקת תוספתן, זעזוע מוח, זיהומים בדרכי הנשימה העליונות וכאבי בטן. עבור כל האבחנות, למעט פרוצדורות שאנט חדרי וגסטרואנטריטיס לא-חיידקית, חלה עליה בהיקף בדיקות ההדמיה בכל שיטה. עם זאת, שיעורי בדיקות CT פחתו בכל קטגוריות האבחנות.

החוקרים כותבים כי ייתכן והמגמה נובעת מחשש מפני קרינה מייננת וסיכון לממאירות, כמו גם שינוי בדרגת הביטחון הנוגעת לאמצעי הדמיה אחרים. הם גם מציינים כי בשנת 2006 הוגברה המודעות לסכנות חשיפה לקרינה ואפשרויות לביצוע בדיקות הדמיה עם מינוני קרינה נמוכים יותר בילדים.

Pediatrics. Published online August 24, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה