תוספי וויטמין D אינם מסייעים בהפחתת לחץ הדם (JAMA Intern Med)

תוספי וויטמין D אינם יעילים בהפחתת לחץ הדם ואין להמליץ על טיפול זה לצורך איזון לחץ הדם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA Internal Medicine.

מטה האנליזה הראשונה בנושא פורסמה לפני כחמש שנים והציעה כי תוספי וויטמין D עשויים להשפיע באופן קטן אך משמעותי על הפחתת לחץ הדם. סקירות אחרות העלו תוצאות סותרות וכעת החוקרים ביקשו להשלים מטה-אנליזה הכוללת מחקרים עדכניים יותר, והתבססה על נתונים ברמת המטופל וברמת המחקר.

הסקירה השיטתית כללה מחקרים שפורסמו בין ינואר 1966 ועד מרץ 2014, ללא מגבלת שפה. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Medline, CINAHL, EMBSE ו-Cochrane Register of Controlled Trials והשלימו חיפוש ידני של המאמרים שנכללו. הם גם ערכו חיפוש בגוגל לזיהוי מאמרים אחרים שלא פורסמו בכתבי עת מדעיים. לסיום, הם יצרו קשר עם החוקרים להשלמת נתונים אודות משתתפים פרטניים.

ניתוח הנתונים ברמת המחקר כלל 46 מחקרים (4,541 משתתפים) וניתוח הנתונים ברמת הפרט כלל 27 מחקרים (3,092 משתתפים). מהתוצאות ברמת המחקר עלה כי לתוספי וויטמין D אין השפעה על לחץ הדם הסיסטולי או לחץ הדם הדיאסטולי. מהערכת הנתונים ברמת הפרט עלו תוצאות דומות.

מניתוח לפי תתי-קבוצות לא עלו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין חולים עם סוכרת וללא סוכרת, לו שנטלו ואלו שלא נטלו טיפול במעכבי ACE ותתי-קבוצות שהתבססו על לחץ דם בתחילת המחקר, רמות הורמון פאראתירואיד או רמות 25OHD.

החוקרים כותבים כי תוצאות הסקירה אינן תומכות במתן טיפול בוויטמין D או אנאלוגים של וויטמין D לטיפול ביתר לחץ דם. העדר התועלת של תוספי וויטמין D על לחץ הדם אינו תומך גם במדידה שגרתית של רמות 25OHD בחולים עם יתר לחץ דם.

JAMA Intern Med. Published online March 16, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה