אונקולוגיה

מעקב אחר מתן מרשמים לאופיואידים עשוי להביא לעליה בשיעורי התמותה עקב מנת-יתר (מתוך הכנס השנתי ה-25 מטעם ה-American Academy of Addiction Psychiatry)

מעקב אחר מרשמים לטיפול באופיואידים שנועד למנוע מקרי תמותה עקב מינון-יתר של אופיואידים, עשוי למעשה להביא לתוצאה ההפוכה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך הכנס השנתי ה-25 מטעם ה-American Academy of Addiction Psychiatry.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את האינטראקציה בין רופא-מטופל לאחר תכנית PMP (Prescription Monitoring Program), הקרויה בשם I-STOP, ממנה ממנה עלה כי רופאים הרושמים טיפול באופיואידים בסטטן איילנד מסרבים לבקשות מטופלים למתן מרשמים לטיפול התרופתי ומפסיקים באופן חד טיפול ארוך-טווח בתרופות נרקוטיות, ומסרבים לקבל חולים חדשים בסיכון לשימוש לא-רפואי בתרופות נרקוטיות.

בנוסף, רופאים ניבאו כי ההשפעות של התכנית יובילו לעליה בשימוש בהרואין ואופיואידים אסורים לשימוש בקרב אלו התלויים באופיואידים הנמכרים עם מרשם רופא, כמו גם עליה במעברי גבול לצורת השגת מרשמים.

במסגרת המחקר גייסו החוקרים רופאים באמצעות מערכת SAMSHA Substance Abuse and Mental Health Services Administration), הכוללת רשימה של כל הרופאים המורשים למתן טיפול אחזקה באופיואידים בסטטן איילנד ואזורים אחרים בניו-יורק. הם ביקשו לבחון את ההשפעה בעיקר בקרב רופאים במרפאות ראשוניות, ללא רקע של טיפול בהפרעות התמכרות.

מהתוצאות עולה כי לאחר יישום תכנית I-STOP, המטפלים דיווחו על שחרור מטופלים מהמרפאה, כאשר בחלק מהמקרים הדבר נעשה ללא הפניה הולמת. אחד המטפלים דיווח כי במהלך המחקר, 20% מהמטופלים שוחררו מהמרפאה. הם גילו כי המטופלים פונים לרופאים אחרים ואינם כנים, הם נטלו כמות תרופות העולה על המומלץ. יש לשבת ולשוחח איתם לאורך זמן ולתת להם הזדמנות לספר את האמת.

באשר לסוגיה לפיה המטופלים חוצים מדינות לקבלת מרשמים לטיפול, אחד המטפלים הסביר כי הם יכולים לנסוע לניו-ג’רזי והמערכת לא תדע זאת, ואחר ציין כי הם חוצים את הגשר ומקבלים את המרשמים הרצויים.

מעניין לציין כי הן המטפלים והן המטופלים מדווחים על תחושה אמביוולנטית בנוגע להשפעה הכוללת של I-STOP על התנהגות המטופל. התכנית הובילה לבעיה משמעותית של צריכת הרואין בסטטן איילנד, והדבר הסיט את הבעיה מהתמכרות לכדורים להתמכרות להרואין. עם זאת, מטפל אחר טען כי התכנית הביאה לתוצאות במסלול הנכון, עם שיפור התקשורת בין המטופלים מהרופאים.

בסיכומו של דבר, מהממצאים עולה כי מדיניות בנוגע לטיפול תרופתי, המבוססת על סנקציות למטפלים במטרה לשמור על גבולות שימוש רפואי לגיטימי באופיואידים עשויים באופן פרדוקסאלי להוביל מטופלים לשימוש בסמים אסורים ולסיכון מוגבר לשימוש בתרופות נרקוטיות.

החוקרים מוסיפים כי חלק גדול מהמטפלים שרואיינו במהלך המחקר טענו כי קיימת קורלציה בין המאבק להפחתת השימוש באופיואידים ובין עליה בשימוש בהרואין או פניה לרחובות בחיפוש אחר סמים אסורים לשימוש.  הם גם מודעים לניטור ההדוק של סוכנויות המשטרה בארצות הברית כך שבמידה והמטופל סוטה מהדרך, הם משחררים אותו מהטיפול מאחר וחוששים מההשלכות עבורם.

החוקרים קוראים ליישום פרוטוקולים ספציפיים במטרה להנחות טוב יותר את הרופאים. התערבויות נוספות להדרכת המטפלים ותמיכה בטיפול בהפרעות שימוש בחומרים אסורים, הפניות מטופלים והתערבויות להפחתת נזקים דוגמת ערכות נלוקסון דרושות להשלמת תכניות למעקב אחר מרשמים לטיפולים אלו.

מתוך הכנס השנתי ה-25 מטעם ה-American Academy of Addiction Psychiatry

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה