אונקולוגיה

החשיבות של מדדי WHR בניבוי תמותה פתאומית בחולים לא-מעשנים (Heart)

מתוצאות מחקר ARIC (Atherosclerosis Risk In Communities) עולה קשר מובהק בין מדידות שגרתיות להשמנה ובין סיכון מוגבר לתמותה לבבית פתאומית במבוגרים בגיל העמידה שאינם מעשנים. עם זאת, רק מדד WHR (Waist-Hip Ratio), מדד המשקף את השומן התת-עורי והתוך-בטני, נקשר באופן ישיר עם תמותה לבבית פתאומית, בעוד שמדד מסת הגוף והיקף מותניים נקשרו באופן עקיף עם תמותה לבבית פתאומית, ככל הנראה בתיווך גורמי סיכון קלאסיים למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הקשר בין השמנה ובין תמותה לבבית פתאומית וכי אלו מבוססים בעיקר על מחקרים מבוססי-קהילה ומספר קטן של מחקרי עוקבה.

ARIC הינו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, להערכת האתיולוגיה של טרשת עורקים באוכלוסיה בגיל העמידה, שהתגוררה בארבע קהילות בארצות הברית. הסקירה הנוכחית כללה 14,941 גברים (45%) ונשים (55%) בגילאי 45-64 שנים בתחילת המחקר, 26% היו ממוצא אפריקאי-אמריקאי והיתר היו לבנים. כרבע היו מעשנים.

במהלך מעקב ממוצע של 12.6 שנים תועדו בסך הכל 253 מקרים של תמותה לבבית פתאומית מחוץ לכותלי בית החולים, שליש מהם בנשים ו-42% במשתתפים ממוצא אפריקאי-אמריקאי.

בקרב המשתתפים שהלכו לעולמם בפתאומיות תועדו מדדי מסת גוף גבוהים משמעותית של 28.4 ק”ג למטר בריבוע, בהשוואה ל-27.6 ק”ג למטר בריבוע ביתר המשתתפים.

היקף המותניים בתחילת המחקר היה גבוה יותר משמעותית באלו שהלכו לעולמם בפתאומיות (101 סנטימטרים), בהשוואה לאלו שלא מתו בפתאומיות (96.8 סנטימטרים). יחס WHR היה גבוה יותר משמעותית ועמד על 0.97 בקרב אלו שמתו בפתאומיות לעומת 0.92 באלו שלא מתו בפתאומיות (p<0.0001).

לאחר תקנון למתווכים אפשריים של תמותה לבבית פתאומית, כולל משתנים דמוגרפיים, יתר לחץ דם, סוכרת, פרופיל שומנים, מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב והיפטרופיה של חדר שמאל, במשתתפים לא-מעשנים עם מדד WHR הגבוה ביותר תועדה הכפלה של הסיכון לתמותה לבבית פתאומית, בהשוואה לאלו עם יחס תקין. עם זאת, במעשנים, אף אחד מהמדדים להשמנה לא היה קשור באופן מובהק סטטיסטית עם הסיכון לתמותה לבבית פתאומית.

Heart 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה