ההשפעה של עישון סיגריות על אובדן כרומוזום Y (מתוך Science)

אחת המוטאציות הנרכשות הנפוצות ביותר בבני אדם היא אובדן כרומוזום Y בתאי דם, המלווה בסיכון מוגבר לגידולים לא-המטולוגיים. כעת, מנתוני מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Science, עולה כי עישון מעודד אובדן כרומוזום Y ולכן הינו גורם סיכון הפיך למוטאציה נפוצה זו בבני אדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון סיגריות אחראי למותן של כ-100 מיליון בני אדם במהלך המאה העשרים והינו גורם סיכון ידוע למחלות ממאירות מחוץ למערכת הנשימה. מנתונים אפידמיולוגים עולה כי עישון הינו גורם סיכון חשוב יותר למחלות ממאירות בגברים בהשוואה לנשים. בגברים גם שיעורים גבוהים יותר של מחלות ממאירות ותמותה עקב מרבית הממאירויות שאינן ספציפיות למגדר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הגורמים האפשריים לאובדן כרומוזום Y והם בחנו שלושה מדגמים נפרדים (סך כולל של 6,014 גברים).

החוקרים מצאו כי בגברים שעישנו תועדה שכיחות גבוהה פי שלוש של אובדן כרומוזום Y, בהשוואה לגברים לא-מעשנים. יתרה מזאת, אובדן כרומוזום Y היה נפוץ יותר במעשנים בהווה, בהשוואה ללא-מעשנים. הגורם היחיד פרט לעישון שנקשר עם אובדן כרומוזום Y היה גיל המשתתפים.

הקשר בין עישון ובין אובדן כרומוזום Y תואר רק במעשנים בהווה. לפיכך, נראה כי לעישון השפעה חולפת על הסיכון לאובדן כרומוזום Y.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקר קודם, כאשר במחקר הנוכחי אובדן כרומוזום Y זוהה בלפחות 10% מכדוריות הדם זוהה בכ-15% מהגברים הקשישים בשלושה מדגמים.

Science. Published online December 4, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה