אונקולוגיה

המלצות מטעם ה-AHA בנושא בטיחות חשיפה לקרינה בבדיקות הדמיה של הלב וכלי הדם (Circulation)

בהצהרה חדשה מטעם ה-AHA (American Heart Association) בנוגע לשיפור בטיחות החשיפה לקרינה בבדיקות הדמיה לבביות מציעים המומחים לייעץ בצורה טובה יותר למטופלים בנוגע לסיכונים ולתועלת, להקפיד על הפניית המטופלים המתאימים לבדיקה ולהבטיח כי מינוני הקרינה אינם גבוהים או נמוכים מדי.

ההמלצות מתמקדות בשלושה תחומים: הדרכה (של רופאים ומטופלים), הצדקה (כי בדיקת הדמיה לבבית מסוימת עם קרינה אכן נדרשת) ואופטימיזציה של החשיפה לקרינה (בחירת מנת הקרינה הנמוכה ביותר שתספק תוצאות באיכות גבוהה).

ההצהרה נועדה הן לרופאים המפנים את החולים לבדיקת הדמיה לבביות והן למבצעי הפרוצדורה ומפרטת את הכישורים הנדרשים בכדי לערוך דיון מאוזן עם המטופלים. יתרה מזאת, המומחים קוראים לגישה ממוקדת-מטופל, בה ההחלטה לבצע בדיקת הדמיה וסוג הבדיקה (עם או בלי קרינה מייננת) יותאמו באופן אישי לכל מטופל, במטרה להביא לתועלת המקסימאלית והפחתת הפוטנציאל לנזק.

בדיקות הדמיה לבביות אחראיות ל-40% מהחשיפה לקרינה עקב בדיקות רפואיות. יתרה מזאת, מחקרים הדגימו באופן עקבי העדר מודעות מספקת בקרב רופאים לעקרונות הבסיסיים הנוגעים לחשיפה לקרינה עקב בדיקות רפואיות, בעיקר מאחר ונושא זה אינו זוכה להתייחסות מספקת בבתי ספר לרפואה או בהכשרה לאחר מכן.

בהצהרה מסבירים המומחים כי על כל אנשי הצוות הרפואי היכולים להפנות מטופלים לבדיקות הדמיה לבביות להכיר את הבדיקות הכרוכות בחשיפה לקרינה מייננת, לדעת את העקרונות הבסיסיים של חשיפה ללקרינה במהלך בדיקות רפואיות, כולל מנה נספגת ומנה אפקטיבית ולזהות את המינונים הנפוצים ביותר במהלך בדיקות אלו.

בהמשך, על רופאים להצדיק את הבדיקה להבטיח כי המטופל הספציפי הינו מועמד הולם לבדיקת הדמיה לבבית הכרוכה בחשיפה לקרינה. עליהם לקחת בחשבון את גיל המטופל, מין, נוכחות או העדר תסמינים של מחלת עורקים כלילית והעדפות המטופל.

עם שימוש הולם בבדיקות הדמיה לבביות, התועלת הקלינית כמעט תמיד עולה על הסיכונים האפשריים בעקבות החשיפה לקרינה, לאור הסיכונים הכרוכים במרבית מחלות הלב וכלי הדם. עם זאת, בדיקה מקבילה שאינה כרוכה בחשיפה לקרינה מייננת (דוגמת אקו-לב או MRI של הלב) עשויים לספק את המידע הנדרש בדיוק, עלות ונוחות דומים, אך עם סיכון קטן יותר.

אופטימיזציה של הבדיקה כוללת חשיפה של החולה לכמות הקרינה הקטנה ביותר הנדרשת להשגת הדמיה ההולמת את מטרות הבדיקה.

Circulation. 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה