אונקולוגיה

איזון שישה גורמי סיכון יביא לירידה של מעל 30% בשיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם (Lancet)

באמצעות תכנית מקיפה להפחתת שימוש בטבק, צריכת אלכוהול בכמות מזיקה, צריכת מלח, מניעת חוסר פעילות גופנית והפחתת לחץ דם ורמות סוכר בדם, ניתן להביא לירידה משמעותית בשיעורי תמותה מוקדמת עקב מחלות שאינן מדבקות, כולל מחלות לב וכלי דם, כך עולה מדו”ח חדש.

למעשה, במידה ומדינות ישיגו את יעדי מפת הדרכים של ה-World Health Assembly, אזי צפויה ירידה של 22% במקרי תמותה מוקדמת עקב מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות, סוכרת ומחלות נשימה כרוניות בגברים וירידה של 19% בנשים. בסיכומו של דבר, איזון שישה גורמי סיכון יביא לירידה של למעלה משליש בשיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

במידה ולא יחול כל שינוי, ללא הפחתת גורמי סיכון, צפויה ירידה של 11% בלבד במחלות לא-מדבקות בגברים וירידה של 10% בנשים.

מטרת מפת הדרכים היא להפחית מקרי תמותה מוקדמת עקב מחלות לא-מדבקות בהיקף של 25% עד שנת 2025 לכן קרויה יעד 25X25 ואומצה ע”י ה-WHA ועמדה במוקד כנס ה-World Congress of Cardiology.

לדברי החוקרים, הגורם העיקרי לירידה הכוללת הוא הירידה במקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. במובן מסוים, אם מניחים בצד עישון, לו השפעה רבה על מחלות ממאירות ומחלות לב וכלי דם, מדובר באיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ואין יעדים אמיתיים לממאירויות הנפוצות.

להשגת ירידה של 25% בתמותה מוקדמת עקב מחלות לא-מדבקות, המדינות המשתתפות ביוזמה הסכימו להפחית שימוש בטבק בהיקף של 30%, צריכת אלכוהול מזיקה ב-10%, צריכת מלח ב-30% ויתר לחץ דם ב-25%, לצמצם את מגמת העליה בהשמנת יתר ולעצור את העליה בסוכרת.

החוקרים טוענים כי ההתערבויות חיוניות במאבק נגד מחלות לא-מדבקות; מדובר בהתערבויות משתלמות מבחינת מאזן עלות-תועלת.

באשר להגבלת השימוש בטבק, איסור עישון במקומות ציבוריים, העלאת מיסים על טבק, איסור פרסום טבק, שימוש באריזות פשוטות וסיוע בהפסקת עישון בעזרת הרופא המטפל, הן כולן דרכם להפחתת השימוש בטבק בהיקף של 30-50%, בעיקר במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

מהמודל עולה כי עם שיפור ששת גורמי הסיכון הללו, המדינות יתקרבו להשגת היעד של ירידה בהיקף של 25% בתמותה מוקדמת עקב מחלות לא-מדבקות עד שנת 2025. כאשר בוחנים מספר קטגוריות של מחלות לא-מדבקות מוצאים כי ההתערבות לאיזון גורמי סיכון הפחיתה תמותה מוקדמת עקב כל מחלות לב וכלי דם בהיקף של 34%, עם ירידה של 24% במחלות ריאה כרוניות, ירידה של 7% במחלות ממאירות וירידה של 5% בסוכרת.

למרות שהמודל מנבא ירידה כוללת של 21% בתמותה מוקדמת עקב מחלות לא-מדבקות עם איזון של ששת גורמי הסיכון, החוקרים מציינים כי במידה ומדינות יאמצו גישה אגרסיבית יותר להפחתת השימוש בטבק (ירידה של 50% במקום הירידה המומלצת בהיקף של 30%) , אזי ניתן יהיה להשיג ירידה של 25% בשיעורי תמותה עקב מחלות לא-מדבקות בגברים וירידה דומה בנשים (בעיקר מאחר וברחבי העולם עישון נפוץ יותר בקרב גברים).

במהלך 15 שנים, תכנית 25X25 תדחה או תמנע 37 מיליון מקרי תמותה, עם מניעת 16 מיליון מקרי תמותה באנשים בגילאי 30-69 שנים. באלו מתחת לגיל 70, ניתן למנוע כ-11 מיליון מקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם מהיום ועד שנת 2025. במונחים של דחייה או מניעת מקרי תמותה, מרבית המקרים תועדו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, ובעיקר מדובר במניעת מקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. במדינות בעלות הכנסה גבוהה כבר נעשית עבודה טובה בטיפול במחלות לב וכלי דם, עם ירידה בלחץ דם, עישון סיגריות, צריכת אלכוהול ורמות כולסטרול.

Lancet 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה