אונקולוגיה

העליה בסיכון לאירועים מוחיים קיימת גם במצבי קדם יתר לחץ דם (Neurology)

ממטה-אנליזה חדשה, שכללה למעלה מ-700,000 משתתפים ותוצאותיה פורסמו בכתב העת Neurology, עולה כי גם מצבי קדם יתר לחץ דם מלווים בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים. החוקרים מדווחים כי למרות שהסיכון נבע בעיקר מערכי לחץ דם בגבול העליון של הטווח, סיכון מוגבר תועד גם באלו עם ערכים בטווח הערכים הנמוך.

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים נתונים אודות למעלה מ-760,000 משתתפים מ-19 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שבחנו את הקשר בין לחץ הדם ובין אירועים מוחיים. כל המחקרים כללו סיכון יחסי מתוקן למספר משתנים. השכיחות של קדם יתר לחץ דם, שהוגדר בנוכחות ערכי לחץ דם בטווח 120-139/80-89 מ”מ כספית, נעה בין 25.2%-54.2% ומשך המעקב נע בין 4-36 שנים.

מהתוצאות לאחר תקנון לגורמי סיכון שונים למחלות לב וכלי דם עלה כי קדם יתר לחץ דם מלווה בעליה של 66% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לסיכון עם ערכי לחץ דם אופטימאליים.

בעוד שהסיכון היה גבוה יותר באלו עם ערכים בטווח העליון של קדם יתר לחץ דם (130-139/85-89 מ”מ כספית), באלו עם ערכים בטווח התחתון (120-129/80-84 מ”מ כספית) עדיין תועד סיכון מוגבר לאירועים מוחיים.

החוקרים מציינים כי המונח קדם יתר לחץ דם, שנכלל בהנחיות ה-JNC7, עורר מחלוקת רבה ומוסיפים כי הנחיות בינלאומיות אחרות בנושא יתר לחץ דם לא אימצו מונח זה. הם מוסיפים כי ממצאי המחקר דומים למטה-אנליזה אחרת שפורסמה לאחרונה, ע”י אותה קבוצת חוקרים, לפיה גם ערכים בטווח התחתון לפי הגדרות קדם יתר לחץ דם לוו בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למחקר עוצמה מספקת להדגמת הסיכון המוגבר לאירועים מוחיים במטופלים עם עליה קלה יחסית בלחץ הדם. ממצאי המחקר מאשרים את חשיבות הגדרת קדם-יתר לחץ דם באלו עם ערכים בטווח 120-139/80-89 מ”מ כספית.

Neurology. Published online March 12, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה