ההשפעה של עישון פאסיבי על מבנה העורקים בילדים (Eur Heart J)

חשיפה לעישון פאסיבי במהלך תקופת הילדות מלווה בנזק בלתי-הפיך לעורקים בילדים, נזק העשוי להביא לעליה בסיכון לאירועים לבביים או אירועים מוחים בגיל מבוגר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר בינלאומי חדש, שפורסמו בכתב העת European Heart Journal.

ממצאי המחקר תומכים בקמפיינים לאיסור עישון במכוניות פרטיות ובבתים, לאחר שהצביעו על קשר בין עישון ובין עיבוי דפנות העורקים בילדים, עם תוספת של כ-3.3 שנים לגיל כלי הדם בבגרות.

החוקרים כותבים כי חשיפה לעישון פאסיבי בילדות גורמת לנזק ישיר ובלתי-הפיך למבנה העורקים. לדבריהם, הורים ואף זוגות החושבים להרות, צריכים להפסיק לעשן הן במטרה לשפר את מצבם הרפואי והן בכדי לשמור על הבריאות העתידית של ילדיהם.

כ-40% מכלל הילדים שנחשפו באופן קבוע לעישון פאסיבי בביתם, וכמעט שליש ממקרי התמותה המיוחסים לעישון פאסיבי מתוארים בילדים.

המחקר הנוכחי הינו הראשון שעקב אחר ילדים עד לתקופת הבגרות, במטרה להעריך את הקשר בין חשיפה לעישון של ההורים ועובי IMT (Intima-Media Thickness) של עורקי התרדמה בצאצאים.

החוקרים מפינלנד ואוסטרליה בחנו את הנתונים אודות 2,401 משתתפים מפינלנד ו-1,375 משתתפים מאוסטרליה, שנשאלו אודות הרגלי העישון של הוריהם.

על-בסיס ממצאי בדיקת אולטרה-סאונד, שכבת IMT בעורקי התרדמה בבגרות הייתה גדולה יותר ב-0.015 מילימטרים באלו שנחשפו לשני הורים מעשנים, בהשוואה לאלו שהוריהם לא עישנו.

החוקרים מדווחים כי למרות העליה המתונה, עדיין מדובר בעליה חשובה ובלתי-הפיכה בסיכון לאירועים לבביים ואירועים מוחיים בשלב מאוחר יותר במהלך החיים.

מאחר וילדים להורים מעשנים נוטים יותר לגדול ולהפוך למעשנים בעצמם, עם סיכוי גדול יותר לפתח עודף-משקל, הסיכון שלהם לאירועים לבביים לעיתים קרובות הוא מוגבר מלכתחילה, והחשיפה לעישון פאסיבי מביאה לעליה נוספת בסיכון זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הציבורית הרבה של הפחתת חשיפת ילדים לעישון פאסיבי.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה