אונקולוגיה

מחקרים עתידיים לא צפויים לתמוך במתן תוספי וויטמין D (מתוך Lancet Diabetes Endocrinol)

מתוצאות מטה-אנליזה של מחקרים להערכת תוספי וויטמין D למניעת אוטם לבבי, אירועים מוחיים, ממאירות או שברי ירך בקשישים עולה כי באופן כללי, נטילת טיפול בתוספי וויטמין D אינה מפחיתה את ההיארעות של סיבוכים אלו. יתרה מזאת, מסקירה נוספת עולה כי מחקרים קליניים בעתיד ימצאו גם כן כי תוספי וויטמין D לא יפחיתו את ההיארעות של סיבוכים אלו ב-15% או יותר.

עם זאת, החוקרים כותבים כי לא היה ברור אם נטילת תוספי וויטמין D, עם או בלי סידן, תפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 5%.

במאמר הנוכחי החוקרים בחנו מטה-אנליזות של מחקרים שבחנו תוספי וויטמין D ואוטמים לבביים, אירועים מוחיים, ממאירות, שברים ותמותה. לאחר מכן הם ערכו ניתוח נוסף במטרה לקבוע אם מחקרים עתידיים צפויים להדגים הערכת סיכון שונה.

הם אספו נתונים מ-44 דיווחים מ-40 מחקרים אקראיים ומבוקרים. מינוני וויטמין D נעו בין 200-1,100 IU ליום, או 100,000-150,000 יחידות כל שלושה חודשים.

ב-23 מבין 32 המחקרים שדיווחו על רמות 25-Hydroxyvitamin D בתחילת המחקר, הריכוז הממוצע בתחילת המחקר היה נמוך מ-50 ננוגרם למ”ל. במרבית המחקרים, במשתתפים שנטלו את התוספים נרשמה עליה ברמות 25(OH)D לערכים תקינים.

הממצאים לפיהם אין תועלת לטיפול בתוספי וויטמין D ככל הנראה לא יפתיעו רבים, שהיו סקפטיים מאוד בנוגע לתועלת של תוספי וויטמין D. מצד שני, מומחים שהאמינו בתועלת של התוספים וודאי יופתעו מהתוצאות.

המסר העולה מהסקירה הוא כי אין הצדקה להמלצה לנטילת תוספי וויטמין D למניעת אירועים לבביים, אירועים מוחיים, מחלות ממאירות, או שברים, באנשים בריאים מהקהילה. התועלת היחידה שתועדה לתוספים אלו היא בהפחתת הסיכון לשברי ירך בנשים במוסדות; בשני המחקרים הללו, תוספי וויטמין D ניתנו עם סידן, במינון של 800 IU ליום, וככל הנראה אין צורך במינונים גבוהים יותר. באשר לנזק עקב הטיפול, קיימת אי-ודאות באשר לאפשרות כי תוספי וויטמין D ללא סידן יביאו לעליה בסיכון לשברי ירך.

אחד החריגים לכך הוא מטופלים עם רמות נמוכות מאוד של הוויטמין, בהם תתכן תועלת לתוספים אלו. במטופלים בסיכון לאוסטיאומלציה בשל רמות נמוכות מאוד של וויטמין D (דוגמת קשישים במוסדות או אנשים הנמנעים באופן פעיל מחשיפה לשמש), ניתן לשקול מתן תוספי וויטמין D. עם זאת, באחרים אין צורך במתן תוספים אלו.

Lancet Diabetes Endocrinol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה