אונקולוגיה

התועלת בתנאי העולם האמיתי של טיפולים להפסקת עישון (Addiction)

שילוב של תמיכה התנהגותית וטיפול תרופת הביא לעליה של כמעט פי שלוש בסיכויי ההצלחה של ניסיונות להפסקת עישון, בהשוואה למעשנים שלא קיבלו טיפול תרופתי או תמיכה התנהגותית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Addiction.

במאמרם טוענים החוקרים כי דרושות עדויות נוספות בנוגע לתועלת בעולם האמיתי של טיפולים נפוצים המסייעים בהפסקת עישון. במחקר הנוכחי הם בחנו את הקשר בין הפסקת עישון ובין טיפולים שונים להפסקת עישון, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים שונים.

החוקרים התבססו על נתוני חתך מסקר משקי בית בשם Smoking Toolkit Study שנערך באנגליה. הם התמקדו ב-10,335 מבוגרים שעישנו במהלך 12 החודשים האחרונים, עם לפחות ניסיון אחד להפסקת עישון.

המשתתפים סווגו בהתאם לשימוש באמצעים להפסקת עישון בניסיון האחרון להפסקת עישון: (1) טיפול תרופתי (טיפול חליפי בניקוטין, Bupropion או Varenicline) בשילוב עם ייעוץ התנהגותי שניתן ע”י שירותי National Health Service Stop Smoking Service; (2) טיפול תרופתי שניתן במרשם ע”י איש צוות רפואי, ללא תמיכה התנהגותית; (3) טיפול חליפי בניקוטין שנרכש ללא מרשם רופא; (4) אף אחד מאלו. התוצא העיקרי היה דיווח עצמי על הפסקת עישון עד למועד הסקר, תוך תקנון לערפלנים אפשריים, כולל תלות בטבק.

בהשוואה למעשנים שלא נעזרו באמצעים שונים להפסקת עישון, הסיכוי המתוקן לגמילה מעישון עד למועד הסקר היה גבוה ב-3.25 בקרב משתתפים שטופלו בתרופות מרשם בשילוב עם תמיכה התנהגותית, גבוה ב-1.61 באלו שטופלו בתרופות מרשם בשילוב עם ייעוץ קצר ו-0.96 באלו שרכשו טיפול חליפי בניקוטין ללא מרשם רופא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על העדיפות של שילוב טיפול תרופתי עם תמיכה התנהגותית להפסקת עישון. במעשנים הבוחרים בטיפול חליפי בניקוטין, הנמכר ללא מרשם רופא, ללא תמיכה התנהגותית, סיכויי ההצלחה דומים לאלו המפסיקים לעשן ללא כל עזרה.

Addiction. 2013 Dec 20

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה