אונקולוגיה

מסתבר שהסיכון לתמותה הקשור לעישון גבוה יותר באוכלוסיה צבעונית בהשוואה ללבנה ושחורה (LANCET)

ה-LANCET מפרסם כעת מחקר מבוקר מקרה שבו נעשה שימוש במידע אודות הרגלי העישון של נפטרים בדרום אפריקה בגילאים 35-74 ממנו עולה ששיעור התמותה על רקע עישון  בקרב אוכלוסיה צבעונית היה גבוה משמעותית מזה של לבנים ושחורים.

החוקרים מציינים ברקע שהאפקט המלא והסופי של דפוסי העישון באפריקה אינו ניתן עדיין לבחינה. עם זאת, בדרום אפריקה, גברים ונשים באוכלוסיה הצבעונית (שחורים מעורבים וממוצא לבן) מעשנים מזה מס’ עשרות שנים. מטרת החוקרים הייתה להעריך את התמותה הקשורה לעישון באוכלוסיה הצבעונית, הלבנה והשחורה.

לצורך כך בוצע מחקר מבוקר מקרה שכלל 481,640 מקרי תמותה בדרום אפריקה של אוכלוסיה שנפטרה בין הגילים 35-74 , בין השנים 1999-2007 שבהם היו נתונים על גיל, מין, השתייכות לקבוצת אוכלוסיה, חינוך ועישון ב-5 השנים האחרונות (כן או לא), ומחלות רקע. המקרים שנבחנו במחקר היו של מקרי תמותה ממחלות שניתן לצפות שהן הושפעו מעישון. מקרי הביקורת היו מקרי תמותה ממחלות נבחרות אחרות, לא כולל HIV, שחמת הכבד, סיבות מוות לא ידועות, סיבות חיצוניות והפרעות נפשיות.

השואוה בין מקרי המוות בקבוצת המעשנים לזו של קבוצת הביקורת הראתה עלייה בסיכון היחסי (אשר נחלשה כאשר שולבו נתונים של מעשנים לשעבר עם כאלה שלא עישנו מעולם) לתמותה. יחסי סיכון אלה, כאשר שולבו עם יחסי התמותה הלאומיים, הצביעו על תרומת העישון לסיכון לתמותה, שאותה חישבו החוקרים והגדירו כתרומת העישון לתמותה הכללית.

החוקרים מדווחים כי באוכלוסיה הצבעונית, שכיחות העישון הייתה גבוהה בשני המינים, והמעשנים בקבוצה אתנית זו היו בסיכון גבוה יותר של כ-50% לתמותה בהשוואה לאוכלוסיה אתנית דומה שאינה מעשנת, או שעישנה בעבר. יחס הסיכון היה 1.55 בגברים (בטווח בר סמך של 1.43-1.67 ) ו-1.49 בנשים (ברווח בר סמך של 1.38-1.6).

שיעורי הסיכון היו דומים גם באוכלוסיה הלבנה:  גברים – 1.37 (בטווח בין 1.29-1.46) ונשים 1.51 (בטווח בין 1.4-1.62) , אך היו נמוכים יותר בקרב שחורים: גברים 1.17 (טווח 1.15-1.19) ונשים 1.16 (בטווח בין 1.13-1.2).

החוקרים מציינים שבמידה והקשרים הללו סיבתיים, התרומה של העישון לכלל הגברים המתים בין גיל 35-74 היא 27% בקרב הצבעוניים, 14% בקרב הלבנים ו-8% בקרב השחורים. מבחינת תמותת נשים, היחסים הם 17% לנשים צבעוניות, 12% בנשים לבנות, ו-2% בנשים שחורות.

מכיוון ששיעורי התמותה הלאומיים היו גם גבוהים יותר באוכלוסיה הצבעונית מאשר בלבנה, יחסי הסיכון לתמותה על רקע עישון באוכלוסיה הצבעונית היו יותר כפולים מאשר אלה באוכלוסיה הלבנה.

החוקרים מסכמים כי נמצאו שיעורי תרומה גבוהים לתמותה על רקע עישון באוכלוסיה הצבעונית, ונמוכים בקרב השחורים. שיעורי הסיכון הגבוהים באוכלוסיה הצבעונית בדרום אפריקה מצביעים על עלייה בסיכון לתמותה על רקע עישון בכל אפריקה עבור צעירים מעשנים.

החוקרים מדגישים את חשיבות תיעוד ורישום סטטוס העישון בקרב נפטרים. כמו כן הם מציינים ששיעורי התרומה הגבוהים של העישון לתמותה בקרב אוכלוסיה צבעונית בעיקר מעורר דאגה באשר להשפעה על כלל האוכלוסיה באפריקה, ומחייב ייזום פעילות לגמילת צעירים אפריקאיים מעישון .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה