אונקולוגיה

האם שימוש בתרופות נפוצות לשיכוך כאבים עלול לפגוע בתפקוד האנדוקריני בגברים? (Hum Reprod)

תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Human Reproduction מספקות עדות ראשונה לפיה חשיפה למשככי כאבים קלים עשויה להביא למספר הפרעות אנדוקריניות באשכים של גברים מבוגרים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון האם משככי כאבים קלים משפיעים על המערכת האנדוקרינית של האשכים בגברים מבוגרים. מהתוצאות עולה כי תרופות אלו עשויות להביא למספר הפרעות בציר האנדוקריני באשכים של גברים מבוגרים בתנאי מעבדה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משככי כאבים קלים נקשרו לאחרונה עם מספר הפרעות אנדוקריניות אפשרית. מחקרים להערכת ההשפעות של תרופות נפוצות אלו על מצב האנדרוגנים בגברים הם מוגבלים ובמידה מסוימת סותרים זה את זה. לאור זאת, הם ביקשו לבחון אם תרופות אלו עשויות להשפיע על תפקוד האשכים בגברים ולשם כך בחנו את ההשפעות של פראצטמול, אספירין ואינדומתצין על אשכי גברים מבוגרים.

דגימות האשכים נלקחו מחולים עם סרטן ערמונית, שלא קיבלו כל טיפול הורמונאלי. הפרוטוקול אושר ע”י הרשויות המקומיות בצרפת וניתנה הסכמה מדעת של התורמים. רק אשכים עם עדות לספרמטוגנזה, כפי שנקבע לפי בדיקות טרנס-אילומינציה, היו בשימוש במחקר. רמות ההורמונים במצע התרבית נקבעו בעזרת בדיקות מתאימות.

שלוש משככי הכאבים הנפוצים הובילו למספר הפרעות אנדוקריניות באשכים של גברים מבוגרים. הממצאים היו בולטים במיוחד במדור האינטרסטיציאלי. מינונים יעילים היו בטוח הדומה כמו הרמות שנמדדו בדם לאחר טיפול סטנדרטי במשככי כאבים. ייצור טסטוסטרון ו-Insulin-like Factor 3 ע”י תאי ליידיג השתנה בעקבות חשיפה לכל תרופות אלו. ייצור תאי Inhibin B ע”י תאי סרטולי הושפע באופן שולי מהטיפול באספירין בלבד.

מהמחקר עולה עוד כי משככי כאבים קלים השפיעו על פעילות anti-PG, עם הבדלים בין התרופות בשימוש, המינון ומשך החשיפה. למרות זאת, לא זוהה באופן סיסטמי קשר בין שינויים בפרופיל טסטוסטרון ו-PG, מכאן עולה כי מדובר בהשפעה של מספר מנגנונים האחראיים להפרעה האנדוקרינית.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לנקוט משנה זהירות בנוגע לטיפול במשככי כאבים מצד גברים, בעיקר בקבוצות בסיכון גבוה, דוגמת ספורטאי עלית.

Hum Reprod. 2013;28(7):1890-1898

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה