אונקולוגיה

הקשר בין השמנה, צריכת אלכוהול והסיכון לסרטן הכבד (Am J Epidemiol)

להשמנת יתר ולצריכת אלכוהול השפעה סינרגטית המעלה את הסיכון לתמותה מאי ספיקת כבד בגברים. לפי מחקר חדש, נראה כי לשילוב הזה יש השפעה סינרגטית גם על הסיכון להופעה של סרטן כבד. 

במחקר זה רצו החוקרים לבדוק האם להשמנת יתר ולאלכוהול השפעה הדדית המכפילה או מוסיפה על הסיכון לפתח סרטן הכבד (hepatocellular carcinoma, HCC) בגברים ובנשים.  לשם כך ערכו החוקרים מחקר מבוסס אוכלוסיה, פרוספקטיבי, בהשתתפות למעלה מ-23,000 תושבים מטיוואן, נשים וגברים ביחס דומה, שעברו סקירה ובדיקה לסרטן הכבד והיו במעקב במשך כ-11 שנים. גילם ההממוצע של המשתתפים היה 47, וה-BMI הממוצע היה 24. בסך הכל, התגלו 305 מקרים של HCC .

החוקרים מצאו כי שתיה של אלכוהול, לעישון, לרמות גבוהות של אלנין אמינוטרנספראז, hepatitis B surface antigen בסרום, סוכרת סוג 2 כמו גם גיל ומין (גברי) הם כולם גורמים מנבאים בעלי משמעות סטטיסטית ל-HCC. שתיית אלכוהול והשמנה (BMIמעל 30) קשורים באופן סינרגטי עם עליה בסיכון להופעה של HCC , הן  באנליזה לא מותאמת, אז יחס הסיכונים עמד על 7.19, והן בניתוח רב משתנים  (עם התאמה לגיל , מין, עישון, רמות אלנין אמינוטרנספראז ועוד), אז עמד יחס הסיכונים על 3.82. כשבחנו החוקרים את הסיכון היחסי העודף בשל האינטרקציה או הסינרגיה, הוא עמד על 4.83 ו-4.53 בהתאמה: כלומר, לצריכת אלכוהול ולהשמנת יתר אינטרקציה או פעילות סינרגטית המעלה את הסיכון להופעה של HCC .

לתקציר המחקר

Am J Epidemiol. 2013;177(4):333-342

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה