אונקולוגיה

הבדלים ניכרים בפוטנטיות של תוספי וויטמין D (מתוך JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה כי לעיתים קרובות קיימים הבדלים ניכרים בפוטנטיות של תוספי וויטמין D מכפי שמופיע על התוויות המצורפות לתוספים.

במחקר קודם שהתמקד בתוספי וויטמין D בנשים לאחר מנופאוזה, החוקרים מצאו כי תוספי וויטמין D3 (Cholecalciferol) שונים משמעותית בפוטנטיות שלהם וכי רק שליש מתכשירים שנבחנו במחקר ענו על הסטנדרטים של ה-USP (US Pharmacopeial).

שונות זו בתכשירי Cholecalciferol הובילו להערכה נוספת של תוספים הנמכרים ללא מרשם רופא, וגם באלו זוהו הבדלים מהמופיע על התוויות.

במחקר הנוכחי החוקרים בחנו באקראי את הפוטנטיות של חמישה תוספים מ-15 בקבוקים סגורים של Cholecalciferol שנמכר ללא מרשם רופא (1,000 IU, 5,000 IU ו-10,000 IU) שנרכשו בחמש חנויות בפורטלנד, אורגון.

החוקרים מצאו כי הכדורים הכילו 52-135% מהמינון שנרשם על הבקבוקים. כאשר סיכמו את חמשת סוגי הכדורים, שני-שליש מהבקבוקים ענו על הסטנדרטים של ה-USP Convention, הקובעים כי התכולה צריכה לעמוד על 90-120% מהמינון המופיע על התווית. בכרבע מהבקבוקים, כל חמשת התכשירים ענו על הסטנדרטים.

לאחר מכן החוקרים בחנו כדור אחד מחמישה בקבוקים עם אותו מספר על התווית ומצאו כי הפוטנטיות נעה בין 57-138% מזו שהופיעה על התווית.

לאחר מכן הם בחנו כדור יחיד מחמישה בקבוקים עם מספרים שונים על הבקבוק. במקרים אלו התכולה נעה בין 9%-140% מהמינון שהופיע על התווית, עם פוטנטיות ממוצעת שנעה בין 89-105%.

לסיום, החוקרים בחנו תוספי Cholecalciferol משולבים (1,000 IU ו-50,000 IU) בשלושה מקרים במהלך מספר חודשים. ניתוח הנתונים נערך בתקופות זמן שונות (0-6 חודשים) והחוקרים מצאו כי טבליות שכללו 50,000 IU הכילו 52-105% מהמינון המצופה, בעוד שטבליות של 1,000 IU כללו 23-146% מהמינון המצופה.

החוקרים כותבים כי אעפ”י שברוב המטופלים, חוסר דיוק במינון וויטמין D לא צפוי לגרום לנזק, ההבדלים מהרשום עלול להוביל לרושם כי התוספים פחות יעילים. הם גם מציינים כי השונות מכדור לכדור עשויה לפגוע בתוקף של מחקרים להערכת וויטמין D.

JAMA Intern Med. Published online February 11, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה