אונקולוגיה

מטה-אנליזה : אין עדות לסיכון מוגבר לדלקת לבלב חריפה או סרטן הקשור לשימוש באגוניסטים של GLP-1 (מתוך Diabetes Res Clin Pract )

 

ע”פ מטה אנליזה המתפרסמת לאחרונה ב-Diabetes Res Clin Pract

אין כיום עדות הקושרת בין סיכון מוגבר לדלקת לבלב חריפה (AP) או גידולים סרטניים כלשהם לשימוש בתרופות מקבוצת ה-GLP-1 אגוניסטים (ביאטה וויקטוזה). יש להדגיש שהמטה-אנליזה בוצעה ע”י קבוצת חוקרים שאינם קשורים לגוף מסחרי או חברת תרופות כלשהי.

המחברים מסבירים כי מכיוון שהקשר בין GLP-1 אגוניסטים ל-AP או סרטן כלשהו וסרטן התירואיד נדון בספרות מטרת מטה-אנליזה זו הייתה להעריך את הסיכון לאותם תופעות לוואי רציניות בהקשר של טיפול באגוניסטים של GLP-1 בחולי סוכרת סוג 2.

החוקרים ביצעו סריקת במאגרי המידע של מדליין, EMBASE , Cochrane ו-clinicaltrials.gov במטרה למצוא מחקרי ארוכי טווח אשר מספקים מידע אודות exenatide (ביאטה) או liraglutide (וקטוזה) ודיווחים על AP או סרטן. יחסי הסיכון חושבו תוך שימוש במודל מסוג random-effects .

נעשו גם הערכות סטטיסטיות באופן הטרוגני. ( (I (2 ) .

בסה”כ נאספו ונותחו במטה-אנליזה 25 מחקרים. גם בביאטה וגם בויקטוזה לא נמצא סיכון מוגבר ל-AP . יחסי הסיכון היה עבור ויקטוזה  0.97 (ובטווח בר סמך של 0.21-4.39 ,  I(2)=0% ) ועבור בייאטה 0.84 (רווח בר סמך של 0.58-1.22,  I(2)=30%) .

יחס הסיכון לסרטן בבייאטה היה 0.86 (ברווח בר סמך של 0.29-2.6) ,  I(2)=0% , ועבור ויקטוזה היחס היה 1.35 (ברווח בר סמך של 0.7-2.59 , I(2)=0% ).

ויקטוזה לא הייתה קשורה עם סיכון מוגבר לסרטן התירואיד ( יחס סיכון של 1.54 ברווח בר סמך של בין 0.4-6.02 , I(2)=0% ).

לגבי בייאטה לא נמצאו דיווחים על ממאירות בתירואיד.

מסקנת החוקרים היא שהמידע הנוכחי הקיים בספרות אינו מספיק בכדי לתמוך בטענה של סיכון מוגבר לדלקת הלבלב או סרטן הקשור לשימוש באגוניסטים של GLP-1 .

הם מוסיפים שדיווחים נדירים אלה ותופעות לוואי ארוכות טווח דורשים ניטור מתאים במחקרים עתידיים המעריכים של היעילות והבטיחות של אגוניסטים של GLP-1 .

Diabetes Res Clin Pract. 2012 Sep 22

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה