אונקולוגיה

טיפול באספירין עשוי להפחית את שיעורי התמותה בגברים עם ממאירות של הערמונית (Journal of Clinical Oncology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי טיפול נוגד-קרישה מלווה בסיכון מופחת לתמותה עקב סרטן ערמונית בגברים לאחר טיפול קרינתי או כריתה רדיקאלית של הערמונית.

החוקרים מסבירים כי הקשר בין מחלות ממאירות ומערכת הקרישה מוכר היטב. מנתונים ניסיוניים עולה כי למערכת הקרישה חלק במספר מסלולי ממאירות ומספר מחקרים בחנו אם ניתן להשפיע על תוצאות הטיפול במחלות ממאירות עם תרופות בעלות השפעה על מסלול הקרישה. התוצאות עד כה לא היו חד-משמעיות.

מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה הציעה כי לאספירין עשויה להיות השפעה מגנה מפני ממאירות של הערמונית, עוד הוצע כי ייתכן ולטיפול השפעה תרפויטית בחולים עם ממאירות קיימת. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול בנוגדי-קרישה (אספירין, קומדין, קלופידוגרל או קלקסן) ובין תוצאות מחלות ממאירות בגברים המטופלים כנגד ממאירות של הערמונית באמצעות קרינה או כריתה רדיקאלית של הערמונית.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-6,000 חולים שלקחו חלק במחקר Cancer of the Prostate Strategic Urologic Research Endeavor Study, מאגר תצפיתי של גברים עם ממאירות של הערמונית המוכחת בביופסיה. כל הגברים אובחנו עם אדנוקרצינומה מקומית של הערמונית וקיבלו טיפול קרינתי או ניתוחי, מהם , 2,175 חולים (37%) טופלו בנוגדי-קרישה (קלופידוגרל, קלקסן ו/או אספירין). התוצא העיקרי היה תמותה ספציפית עקב ממאירות של הערמונית.

לאחר חציון מעקב של עד 70 חודשים, החוקרים מצאו כי הסיכון לתמותה ספציפית עקב ממאירות של הערמונית היה נמוך יותר בקרב מטופלים בנוגדי-קרישה, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה (3% לעומת 8%, בהתאמה, לאחר עשר שנים, p<0.01). הסיכון להישנות המחלה וגרורות לעצמות היה גם הוא נמוך משמעותית באלו שטופלו בנוגדי-קרישה.

מניתוח לפי תתי-קבוצות המסווגות על-פי קטגורית הסיכון הקליני, הירידה בשיעורי התמותה הספציפית עקב סרטן ערמונית הייתה בולטת יותר בחולים עם מחלה בסיכון-גבוה (4% לעומת 19% לאחר 10 שנים, p<0.01).

מניתוח לפי סוג הטיפול התרופתי עלה כי הירידה בשיעורי התמותה הספציפיים עקב סרטן ערמונית הייתה קשורה  בעיקר לטיפול באספירין. מניתוח רב-משתנים עלה קשר בלתי-תלוי בין טיפול באספירין ובין סיכון מופחת לתמותה ספציפית לממאירות של הערמונית (יחס סיכון מתוקן של 0.43, P=0.02).

החוקרים כותבים כי לאור ממצאי המחקר דרושים מחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה להמליץ על השימוש באספירין בחולים עם ממאירות של הערמונית.

JCO Oct 2012:3540-3544

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה