אונקולוגיה

שימוש ממושך באסטרוגן בלבד והסיכון לסרטן שד (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research)

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research הוצגו תוצאות מחקר חדש מען עולה כי טיפול ממושך באסטרוגן בלבד (Unopposed Estrogen) המוגדר כטיפול במשך למעלה מעשר שנים מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד.

לדברי החוקרים, הם ציפו לממצאים אלו, שכן כבר ידוע כי לא מומלץ מתן טיפול באסטרוגן ופרוגסטרון לאורך זמן, וכעת הם הוכיחו כי יש לנקוט משנה זהירות גם בטיפול ארוך-טווח באסטרוגן בלבד.

הסיכון שזוהה היה ליניארי, עם עלייה בסיכון ככל שהנשים טופלו באסטרוגן למשך תקופה ארוכה יותר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממחקר Nurses’ Health Study, שכלל כ-120,000 אחיות בין השנים 1980-2008, שהיו בגילאי 30-55 שנים בשנת 1976. הנשים מילאו שאלונים בנוגע לטיפול תרופתי, גורמי סיכון והיארעות מחלות ממאירות כל שנתיים. הסקירה התמקדה רק בנשים לאחר מנופאוזה.

החוקרים מצאו כי הסיכון לסרטן שד היה גבוה יותר ב-88% בנשים שנטלו אסטרוגן עם פרוגסטרון למשך 10-14.9 שנים, בהשוואה לנשים שלא נטלו אסטרוגן עם פרוגסטרון. סיכון זה היה כפול בנשים שנטלו אסטרוגן ופרוגסטרון למשך 15-19.9 שנים.

בנשים שנטלו אסטרוגן בלבד, החוקרים זיהו עליה של 22% בסיכון לסרטן שד במידה והטיפול ניתן למשך 10-14.9 שנים ועליה של 43% בסיכון עם טיפול במשך 15-19.9 שנים, בהשוואה לנשים שלא נטלו אסטרוגן בלבד.

במטרה להבין טוב יותר את הסיכון בטווח הארוך, החוקרים התמקדו בתת-קבוצה של נשים שענו על הקריטריונים להשתתפות במחקר Women’s Health Initiative להערכת נשים לאחר-מנופאוזה בגילאי 50 ומעלה.

הם מצאו כי הסיכון לסרטן שד היה נמוך במעט בנשים שנטלו אסטרוגן בלבד במשך פחות מעשר שנים, בהשוואה לאלו שלא נטלו אסטרוגן. הסיכון עלה ב-30% בנשים שנטלו אסטרוגן למשך 15-19.9 שנים.

אעפ”י שהיארעות סרטן שד הייתה גבוהה יותר בנשים שנטלו אסטרוגן ופרוגסטרון או אסטרוגן בלבד, לא תועדה עליה בשיעורי סרטן שד פטאלי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה