אונקולוגיה

האם למטפורמין תועלת בטיפול כנגד סרטן ערמונית? (מתוך American Association for Cancer Research)

מתוצאות מחקר חדש בשלב II, שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research, עולה כי טיפול במטפורמין הביא להאטת קצב הגדילה של סרטן ערמונית.

החוקרים מסבירים כי כאשר הטיפול ניתן לפני ניתוח לכריתת הערמונית הוא הביא להאטת קצב הדגילה של סרטן הערמונית בחלק ניכר מהחולים.

לאור ממצאי מחקרים קליניים ומחקרים אפידמיולוגיים המעידים על התועלת של מטפורמין כנגד ממאירות, החוקרים ביקשו להעריך את השפעות הטיפול כנגד סרטן ערמונית.

המחקר בשלב II כלל 24 חולים עם סרטן ערמונית ממוקם, עם חציון גיל של 64 שנים וחציון רמות PSA של 6 ננוגרם למ”ל. כל החולים שנטלו תרופות לטיפול בסוכרת הוצאו מהמחקר. במחקר הנוכחי, מטפורמין ניתן כטיפול ניאו-אדג’וונטי, במינון של 500 מ”ג, שלוש פעמים ביום, מנה נמוכה מזו הניתנת לטיפול בחולי סוכרת. חציון משך הטיפול היה 41 ימים וכל החולים עברו ניתוח לכריתת הערמונית ללא סיבוכים הנוגעים לטיפול במטפורמין.

החוקרים מצאו כי הטיפול במטפורמין הביא לירידה ברמות Ki67, סמן להתרבות של תאים (ירידה אבסולוטית של 1.65, המקבילה לירידה יחסית של 32%). ירידה זו לוותה בירידה בצביעת מסלול mTOR, לכן חלה ירידה משמעותית בסמן זה בחולים שטופלו במטפורמין. עם זאת, החוקרים מציינים כי Ki67 אינו יעד סיום קליני רלבנטי ואינו מוכיח כי לטיפול תועלת או העדר-תועלת; מדובר בסמן למהירות ההתרבות של תאים ממאירים.

החוקרים מצאו גם כי מטפורמין הביא לירידה משמעותית ברמות IGF-1 (Insulin-like Growth Factor), ברמות סוכר בצום, במדד מסת הגוף וביחס מותניים-ירך. בנוסף, זוהתה מגמה לפיה חלה ירידה ברמות PSA.

לתרופה הייתה השפעה על רמות PSA, אך החוקרים אינם משוכנעים כי פעלה על אנטיגן זה. ייתכן כי השינוי ברמות PSA נבע מסיבות אחרות.

החוקרים מזהירים כי למחקר מספר מגבלות, כולל העובדה כי מדובר במחקר הנמשך בימים אלו ואין קבוצת ביקורת.

מתוך American Association for Cancer Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה