אונקולוגיה

התועלת של ניתוח לפרואנדוסקופי בחתך בודד בטיפול בסרטן רירית הרחם (Am J Obstet Gynecol)

מסדרה רב-מרכזית עולה כי במקרים מוקדמים של סרטן רירית הרחם, ניתוח בגישה לפרו-אנדוסקופית בחתך בודד (LESS או Laproendoscopic Single-Site Surgery) הינה גישה בטוחה לטיפול. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology.

החוקרים כותבים כי במקרים של כריתת רחם, עם או בלי הסרה דו-צדדית של השחלות והחצוצרות והסרת קשריות לימפה, ניתוח בגישת LESS עשוי להפחית את ההתערבות הפולשנית של טיפול ניתוחי ולצמצם את התחלואה האפשרית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים באופן רטרוספקטיבי 100 נשים עם סרטן רירית רחם בדרגה 1, שטופלו בין השנים 2009-2011.

חציון הזמן מפתיחת העור ועד לסגירתו במחקר עמד על 129 דקות, חציון כמות הדם שאבד עמד על 70 מ”ל. מחצית מהנשים שוחררו לביתן יממה לאחר הניתוח (האחרונה שוחררה ארבעה ימים לאחר הניתוח).

75 נשים עברו הסרה של קשריות לימפה. הן איבדו כמות דם גדולה יותר והניתוחים שלהן היו ארוכים יותר, בממוצע, בהשוואה לנשים בהן לא בוצעה דיסקציה של קשריות לימפה.

כל הפרוצדורות בוצעו ללא חתכים נוספים או מעבר לניתוח לפרוסקופי. עם זאת, במקרה אחד נדרש מעבר ללפרוטומיה, בשל סיבוכים תוך-ניתוחיים הקשורים בהסרת קשריות הלימפה. תוארו שלושה סיבוכים תוך-ניתוחיים נוספים: קרע קטן בווריד הנבוב התחתון ונזק שטחי לסרוזה של המעי הדק, שטופלו בגישת LESS, ומקרה אחד של דימום בתר-נרתיקי שדרש מעבר לגישה לפרוסקופית מסורתית.

88 נשים נשאלו אודות כאב ארבע שעות לאחר הניתוח; חציון מדד VAS (Visual Analog Scale) עמד על 4 במנוחה. נשים אלו דירגו גם את שביעות הרצון שלהן מהתוצאה הקוסמטית; חציון מדד שביעות הרצון שלהן היה 8, עם שיפור ל-9 לאחר 30 ימים מהניתוח.

החוקרים טוענים כי פרוצדורות LESS לסרטן רירית הרחם אינן מוגבלות לנשים בעלות מבנה גוף רזה, וניתנות לביצוע גם בנשים שמנות ואלו בעלות השמנה חולנית ועם מגוון מחלות רקע. ישימות הטכניקה בנשים אלו חשובה מאחר ונשים עם סרטן רירית רחם סובלות לרוב מהשמנה ומחלות רקע שונות, המציבות אותן בסיכון ניתוחי ותחלואה ותמותה בתר-ניתוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות לפיהן טכניקת LESS הינה גישה ניתוחית בטוחה לטיפול בנשים עם סרטן רירית רחם בשלב מוקדם.

Am J Obstet Gynecol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה