אונקולוגיה

האם קיים קשר בין גלולות למניעת הריון וסרטן ערמונית? (BMJ Open)

במדינות בהן שכיחות גבוהה של שימוש בגלולות נטילת הריון בנשים, שכיחות גבוהה יותר של סרטן ערמונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMJ Open.

לדברי החוקרים, מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי חשיפה לאסטרוגן מעלה את הסיכון לסרטן ערמונית. הדבר עשוי לנבוע מכך ששיירי אסטרוגן מגיעים בסופו של דבר לאספקת המים ושרשרת המזון. החוקרים סבורים כי הדבר נובע מהשפעה סביבתית. הגלולות מכילות כמות קטנה של מרכיבים אסטרוגנים, המופרשים בשתן. למרות שכל אישה נוטלת מרכיבים אלו במינונים נמוכים מאוד, כאשר מיליוני נשים נוטלות טיפול זה, ולמשך תקופת זמן ארוכה, תתכן השפעה מסוימת על הסביבה.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר International Agency for Research on Cancer להערכת שיעורי סרטן ערמונית בשנת 2007 ועל נתונים מ-United Nations World Contraceptive Use 2007 לקבוע את שיעור הנשים שנטלו גלולות למניעת הריון או השתמשו באמצעים אחרים למניעת הריון.

לאחר מכן, הם בחנו את הנתונים אודות 87 מדינות ובחנו את המתאם בין אחוז המטופלות בגלולות למניעת הריון ובין מספר המקרים החדשים של סרטן ערמונית ומספר מקרי התמותה עקב המחלה הממארת בכל מדינה.

החוקרים מצאו כי ברחבי העולם, קיים קשר בין נטילת גלולות למניעת הריון ובין עליה משמעותית בשיעורי היארעות סרטן ערמונית (p<0.05) ומקרי תמותה עקב סרטן ערמונית (p<0.05). עם זאת, לא נמצא קשר בין שימוש באמצעי מניעת הריון אחרים ובין הסיכון לסרטן ערמונית.

החוקרים לא מצאו קשר בין העושר של המדינות ובין הסיכון לסרטן ערמונית או תמותה. עם זאת, ייתכן קשר עם סרטן הערמונית, שכן ככל שהמדינה עשירה יותר, כך סיכויי בדיקות סקירה לסרטן ערמונית היו גבוהים יותר, ועם בדיקות סקר מאובחנים מקרים של סרטן ערמונית.

החוקרים מדגישים כי מדובר בממצאים תצפיתיים ואינם מעידים על קשר סיבה-תוצאה בין גלולות למניעת הריון ובין סרטן ערמונית. כמו כן, ודאי שאין מקום להמליץ על הפסקת השימוש בגלולות למניעת הריון . המשמעות היחידה של המחקר הינה כי יש לזכור את ההשפעה המזיקה האפשרית של טיפולים המכילים חומרים אסטרוגניים.

BMJ Open. 2011;1:e000311

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה