אונקולוגיה

כיצד ניתן להגדיל את ההיענות לטיפול תרופתי? (Archives of Internal Medicine)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי הסבירות שחולים במחלות לב ינפקו את התרופות הניתנות להם במרשם רופא נמוכה יותר במידה והם נדרשים לשם כך לבקר מספר פעמים בבתי מרקחת או שהטיפולים התרופתיים ניתנים להם ע”י מספר רופאים שונים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במהלך השנים האחרונות מורכבות המרשמים לטיפול תרופתי רק גדלה, כאשר מטופלים רבים מקבלים יותר ויותר תרופות.

אעפ”י שאין הפתעה בממצאים הללו, הם מדגישים את חשיבות הדיון בין רופאים ומטופלים אודות הדרכים הטובות ביותר לפשט את משטר הטיפול התרופתי. כמו כן, נראה כי סוכנויות הביטוח ובתי מרקחת יכולות לשפר את אופן העבודה ולהקל על המטופלים.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר נתונים אודות כ-2.5 מיליון מטופלים שקיבלו מרשם לטיפול בתרופות בשל מחלות לב. במשך שלושה חודשים, החוקרים עקבו אחר החולים במטרה להעריך את מספר התרופות שקיבלו במרשם רופא הן לטיפול במחלות לב והן מסיבות אחרות וכן ניטרו את מספר הרופאים שרשמו את הטיפולים התרופתיים, מספר בתי המרקחת אליהם נדרשו החולים להגיע בכדי לרכוש את התרופה ואת תדירות הביקור בבתי מרקחת. בהמשך החוקרים עקבו אחר תדירות מילוי המרשמים לתרופות המיועדות לטיפול במחלות הלב במהלך שנה אחת.

במהלך שלושת החודשים הראשונים, החולים מילאו בממוצע אחר 11 מרשמים לשש תרופות שונות, עם חמישה ביקורים לבתי מרקחת. במהלך השנה שלאחר מכן, הם מילאו בממוצע אחר שני-שליש מהמרשמים לתרופות המיועדות לטיפול במחלות לב.

בקרב חולים המבקרים במספר גדול יותר של בתי מרקחת וממלאים מרשמים ממספר גדול יותר של רופאים שונים, הסבירות למלא אחר המרשמים לתרופות המיועדות לטיפול במחלות לב, הייתה נמוכה יותר.

עם זאת, חולים שנטלו מספר גדול יותר של תרופות למעשה הקפידו יותר על מילוי המרשמים לתרופות לטיפול במחלות הלב, בהשוואה לאלו שנטלו מספר קטן יותר של תרופות בעיקר כאשר יכלו לרכוש את כל התרופות במספר מצומצם של ביקורים לבתי מרקחת.

שליטה טובה יותר בטיפולים התרופתיים הניתנים לחולים עשויה לסייע גם לצמצם את הטעויות בטיפול במהלך אשפוזים בבתי חולים. לעיתים קרובות חולים נוטלים תרופות בביתן ועל הרופאים בבתי החולים להחליט באילו תרופות מדובר, אם החולים מקפידים על נטילת הטיפול התרופתי כנדרש, במידה ולא, מדוע אינם נוטלים את הטיפול התרופתי. עם מערכות למעקב הדוק יותר אחר המרשמים לטיפול תרופתי, ניתן יהיה להפחית את מספר הטעויות והסיבוכים הנובעים מטעויות במתן טיפול תרופתי.

Archives of Internal Medicine

לידיעה ברויטרס

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה