אונקולוגיה

האם צריכת משקאות מוגזים דיאטטיים מגבירה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים? (מתוך כנס International Stroke Conference)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי International Stroke Conference עולה כי צריכת משקאות מוגזים דיאטטיים עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות שבץ מוחי, אוטם לבבי ותמותה ווסקולארית.

החוקרים מדווחים כי אנשים אשר צרכו משקאות מוגזים מדי יום הראו סיכון מוגבר ב-61% להתפתחות אירועים ווסקולאריים בהשוואה לאלו שדיווחו כי לא צרכו משקאות אלו כלל. לדבריהם, סיכון זה נותר גם לאחר תקנון לערפלנים כגון תסמונת מטבולית, מחלה ווסקולארית פריפרית וסיפור של מחלת לב (RR, 1.48; 95% CI = 1.03-2.12).

לדברי החוקרים, המדובר במחקר הראשון המדווח על קשר זה. במחקר נכללו למעלה מ-2,500 נבדקים ממחקר ה-Northern Manhattan Study המולטי-אתני, אשר נתבקשו לדווח על כמות וסוגי המשקאות המוגזים אותם נוהגים לצרוך.

החוקרים מדווחים כי בתקופת מעקב ממוצעת של 9.3 שנים, נרשמו 559 אירועים ווסקולאריים, לרבות אירועים של שבץ מוחי איסכמי או המוראגי.

בנוסף, נמצא סיכון מוגבר (במובהקות סטטיסטית גבולית) להתפתחות אירועים ווסקולאריים בקרב אלו מהנבדקים אשר צרכו כמות בינונית או דיווחו על צריכה יומיומית של משקאות מוגזים שאינם דיאטטיים (RR, 0.93; 95% CI = 0.74-1.16).

החוקרים מזכירים כי מחקרים קודמים שנערכו בתחום הציעו כי קיים קשר בין צריכת משקאות מוגזים דיאטטיים ובין הסיכון להתפתחות התסמונת המטבולית וסוכרת. עם זאת, זוהי הפעם הראשונה בה נקשרה צריכת משקאות דיאטטיים עם אירועים ווסקולאריים, הם טוענים.

החוקרים מזכירים כי המדובר במחקר תצפיתי ולא במחקר פרוספקטיבי עם הקצאה אקראית, ועל כן לא היה באפשרותם להוכיח קשר סיבתי כי אם לתאר קיומו של קשר בלבד. לדבריהם, יש צורך בהמשך המחקר בתחום, שכן המנגנונים העומדים בבסיס קשר זה אינם ידועים עד כה.

באשר לשאלה מה על הקלינאי להמליץ למטופליו על בסיס הראיות הקיימות, מציע מומחה בתחום כי על החולים להתחיל בתזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה. ברגע שהתסמונת המטבולית והסיכון להתפתחות סוכרת מצויים תחת שליטה, אזי ניתן לשקול צמצום צריכת המשקאות המוגזים. עם זאת, אין הוא סבור כי יש להמליץ למטופלים לחדול מצריכת משקאות מוגזים דיאטטיים על סמך המידע הקיים בשלב זה.

מתוך הכנס השנתי International Stroke Conference אשר נערך בחודש פברואר 2011 בלוס-אנג’לס, קליפורניה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה