אונקולוגיה

חיסון נגד HPV בנשים צעירות עשוי להגן על גברים באמצעות חיסוניות העדר (מתוך ה- Lancet Infectious Diseases)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Lancet Infectious Diseases, עולה כי כיסוי נרחב של נשים צעירות באוסטרליה ע”י חיסון כנגד HPV (human papillomavirus), הביא לתדירות נמוכה יותר של יבלות באיברי המין, דבר שעשוי להגן על גברים הטרוסקסואלים באמצעות חיסוניות העדר (herd immunity).

החוקרים מסבירים כי המהלך הטבעי של מחלות הקשורות ב- HPV הינו איטי, ומציינים כי מחקרם הינו הראשון המבוסס על מרשמי אוכלוסיה אשר מדגים ירידות בהידבקויות לאחר התחלת השימוש בחיסון באוכלוסית נוער ומבוגרים צעירים.

ההיארעות השנתית של יבלות באיברי המין צמחה במשך עשורים ועומדת על כ- 1% בצעירים פעילים מינית.  עד ל- 90% ממקרי יבלות באיברי המין נגרמים כתוצאה מסוגי HPV 6 ו 11, אשר הינם שניים מארבעת סוגי הנגיף אליהם מכוון החיסון המצוי באוסטרליה.

החוקרים מציינים כי החיסון הביוולנטי יעיל כמו החיסון הקוודריוולנטי במניעת סרטנים אנוגניטליים, אולם הוא אינו מספק הגנה כנגד יבלות באיברי המין.

אוסטרליה הייתה המדינה הראשונה לממן תוכנית חיסון עבור נערות ונשים בנות 12 עד 26 שנים.  ע”י שימוש בתכנית מעקב לאומית, העריכו החוקרים מגמות באבחנות של יבלות באיברי המין במשך כשש שנים באוסטרליה.

יבלות באיברי המין זוהו ב- 9,867 (9%) מ- 112,083 החולים החדשים שפנו לשירותי בריאות מינית במהלך שנות המחקר.  טרם התחלת תוכנית החיסון, שיעור הנשים או הגברים ההטרוסקסואלים שאובחנו עם יבלות באיברי המין לא השתנה, אולם לאחר תחילת החיסון, נשים צעירות הדגימו ירידה ניכרת במספר האבחנות של יבלות באיברי המין, מ- 11.7% ל- 4.8% (59% שינוי; P trend < .0001).  לא הודגמה ירידה מובהקת באבחנות של יבלות באיברי המין בקרב נשים שלא היו אזרחיות אוסטרליה, נשים מעל גיל 26 שנים, או גברים הומוסקסואלים.

במהלך תקופת המחקר, שיעור נמוך יותר של גברים הטרוסקסואלים אובחנו עם יבלות באיברי המין, מ- 12.3% ל- 8.9% (28%; P trend < .0001).  השפעה זו הייתה ניכרת בייחוד בקרב גברים צעירים. 

חוזקו של המחקר הנוכחי הינו בגודל המדגם שהכיל, ובנטייה הניכרת להתחסן ברחבי אוסטרליה הודות, בין היתר, לתעמולות לעידוד החיסון.

מגבלות המחקר כוללות את חוסר ההצלחה להשיג מידע אמיתי מבוסס אוכלוסיה אודות יבלות באיברי המין; השימוש במידע מרפאתי וסיווג לא נכון של נשים הזכאיות או לא לקבלת החיסון.

החוקרים מסכמים כי בירידה בשכיחות היבלות באיברי המין בנשים אוסטרליות צעירות הנובעת מכיסוי נרחב של חיסון נגד HPV עשויה לספק השפעה מגנה בקרב גברים הטרוסקסואלים באמצעות חיסוניות העדר.  תחלואה גבוהה הקשורה ל- HPV בגברים המקיימים יחסי מין הומוסקסואלים עשויה להפוך קבוצה בעתיד לאוכלוסית יעד של תוכניות חיסון כנגד HPV.

Lancet Infect Dis.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה