אונקולוגיה

נמצא וריאנט גנטי הקשור בסיכון מוגבר להשפעה קרדיוטוקסית של טיפול באנתראציקלינים במינונים נמוכים (מתוך כנס American Society of Clinical Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר יוצג בחודש יוני בכנס השנתי של ה-American Society of Clinical Oncology (ASCO) בו נכללו אנשים ששרדו מחלת סרטן בגילאי הילדות, מצאו החוקרים וריאנט גנטי הקשור לסיכון מוגבר להשפעות קרדיוטוקסיות כתוצאה מטיפול בתכשירים מסוג אנתראציקלינים במינון נמוך. לדבריהם, ממצאיהם אלו מגדירים תת-קבוצה של חולים העשויים להרוויח מהגנה לבבית, מעקב או התערבויות תרופתיות.

לדברי החוקרים, ניתן להציע לחולים המראים וריאנט גנטי זה טיפול כימותרפי חלופי שאיננו קרדיוטוקסי, או באם אנתראציקלינים הינם חיוניים לטיפול, לשקול מתן תכשיר קרדיופרוטקטיבי במקביל, כגון Dexrazoxane (קרדיוקסאן). עם זאת, הם מזכירים כי יש צורך במחקרים נוספים עם עוקבה בלתי תלויה שיאשרו את ממצאיהם.

החוקרים מסבירים כי רעילות לבבית, וקרדיומיופתיה בפרט, המובילה לאי ספיקת לב, הינה תופעת לוואי מוכרת היטב של האנתראציקלינים, וכזו המגבילה את מינוניהם. עם זאת, ישנו צורך רב בשימוש בתכשירים אלו בטיפול בילדים עם סרטן, ולמעשה כלולים בכ-50% מהפקוטוקולים הטיפוליים בחולים אונקולוגיים פדיאטריים. לדבריהם, ישנם ילדים אשר אינם מפתחים בעיות לבביות כלל על אף חשיפה למינונים גבוהים, בעוד שאחרים סובלים מנזק לבבי ניכר, גם בעקבות קבלת מינונים נמוכים של אנתראציקלינים. וריאביליות זו מציעה כי ישנו מרכיב של סוספטביליות גנטית, הם טוענים, ותוצאות מחקרם זה מאשרים כי זהו אכן המקרה. הגן המעורב מקודד לאנזימי ה-Carbonyl reductases (CBR), אנזימים המעורבים במטבוליזם של אנתראציקלינים למטבוליטים של אלכוהול C-13 שהינם בעלי רעילות לבבית רבה.

החוקרים מציינים כי המדובר בעוקבה הגדולה ביותר עד כה של מקרים מתועדים של קרדיומיופתיה, ומפרטים כי נכללו במחקר 165 מקרים ו-323 נבדקים נוספים כקבוצת ביקורת, שהותאמו על בסיס האבחנה הראשונית, המעקב והגזע או המוצא האתני, ואשר לא הראו עדות לקרדיומיופתיה. תקופת המעקב נמשכה משנת 1966 ועד שנת 2008, אם כי מרבית הילדים טופלו לאחר שנת 1981. הגיל החציוני בעת האבחנה עמד על 7.5 שנים, והאנתראציקלינים שימשו לטיפול בלויקמיה חריפה (כך ב-164 חולים), לימפומה (111 חולים), סרקומה (120 חולים) ומגוון של סוגי סרטן נוספים.

החוקרים מדווחים כי קרדיומיופתיה התפתחה לאחר פרק זמן חציוני של 7.1 שנים מהטיפול, וכי נצפה קשר ברור של מנה-תגובה בין הטיפול באנתראציקלינים ובין ההתפתחות של קרדיומיופתיה. בנוסף, נמצאה השפעה סלקטיבית רבה יותר של הוריאנטים הגנטיים CBR3 ו-CBR1 על הסיכון להתפתחות קרדיומיופתיה לאחר חשיפה למינונים נמוכים של תכשירים אלו.

כמו כן, נמצא כי ילדים הנשאים לווריאנט הגנטי CBR3 הראו סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קרדיומיופתיה לאחר חשיפה למינונים נמוכים של אנתראציקלינים (מינון של עד 250 mg/m2) בהשוואה לילדים שאינם נשאים לווריאנט זה. לדבריהם, הסיכון שנצפה היה מוגבר כי 3 (OR, 6.4; p=0.006).

עם זאת, הסיכון המוגבר שנצפה נעלם כשנבחנה חשיפה למינונים גבוהים של אנתראציקלינים (למעלה מ-250 mg/m2). החוקרים משערים כי יתכן והדבר נגרם מכך שבעקבות הטיפול במינונים גבוהים של התכשיר כבר קיים סיכון מוגבר לקרדיוטוקסיות, וכי מעורבים מנגנונים נוספים. במינונים גבוהים קיים סיכון מוגבר להתפתחות קרדיומיופתיה ללא תלות בגנוטיפ, הם מסבירים.

החוקרים מספרים על עבודה נוספת בה ביקשו לבחון ווריאנט גנטי אחר, CBR1, ובה מצאו כי גם וריאנט זה קשור לסיכון מוגבר פי 5 להתפתחות קרדיומיופתיה בעקבות חשיפה למינונים נמוכים של אנתראציקלינים. שוב, הסיכון המוגבר לא התקיים בעקבות חשיפה למינונים גבוהים של התכשיר.

לטענת החוקרים, קרוב לוודאי כי אותה ההשפעה של סוספטביליות גנטית לרעילות הלבבית של אנתראציקלינים קיימת גם בקרב חולים מבוגרים. הם מתעתדים להמשיך ולחקור סוגיה זו גם באוכלוסיית חולים מבוגרים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי המדובר במחקר מרתק, וכי מהווה דוגמא לאופן בו טכנולוגיה חדשה עשויה להביא לשימוש נכון יותר בתרופות ישנות מאוד. לדבריו, המחקר עשוי להוביל לשימוש בטוח יותר בתכשירים מסוג אנתראציקלינים בכך שמספק דרך להימנע מהשלכות ארוכות טווח קשות של הטיפול.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Society of Clinical Oncology (ASCO) שצפוי להיערך במהלך חודש יוני 2010.

לתקציר המאמר

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה