אונקולוגיה

האם השתקת גן FAK מהווה אפשרות נוספת לטיפול בסרטן שחלות? (Clinical Cancer Research)

ממחקר חדש עולה כי שילוב טיפול כימותרפי עם השתקת גן FAK (Focal Adhesion Kinase) עשוי לספק אפשרות טיפול יעילה כנגד סרטן שחלות.  לדברי החוקרים, siRNA (Short Interfering RNA) הינה שיטה חדשה להשתקת גנים, היכולה לספק שיטות טיפול חדשות. הגישה מקנה אפשרויות חדשות לטיפול המכוון כנגד חלבונים שאינם ניתנים לטיפול באמצעות מעכבי מולקולות קטנים.

לאור התוצאות המעודדות במבחנים במעבדה, החוקרים בדקו את הפוטנציאל התרפואיטי של השתקת FAK באמצעות siRNA בליפוזומים נייטרלים בשורות תאי סרטן שחלות מאדם בעכברים ערומים.

טיפול באמצעות FAK siRNA הביא לירידה של מעל 80% ברמות FAK בתוך 48 שעות, וההשפעה נותרה למשך 4 ימים לפחות. ביטוי FAK שב בהדרגה לנורמה 6 ימים לאחר טיפול בודד.

לאחר חשיפה ל-FAK siRNA בלבד נרשמה ירידה מתונה במשקל הגידול, אך טיפול משולב ב-FAK siRNA ביחד עם Docetaxel הביא לירידה של 94%-98% במשקל הגידול. תוצאות דומות התקבלו בעקבות שילוב FAK siRNA עם Cisplatin.

החוקרים מצאו קשר בין השתקת FAK ע”י siRNA וירידה משמעותית באנגיוגנזה ופרוליפרציה של התאים, כמו גם עליה משמעותית באפופטוזיס של תאי האנדותל של הגידול.

החוקרים מסכמים כי בהתחשב בקשר הקליני בין FAK והפרוגנוזה של סרטן שחלות, הממצאים מעידים כי FAK הינו אתר טיפולי אטרקטיבי בסרטן שחלות. מהממצאים עולה כי שילוב FAK siRNA עם Docetaxel או Cisplatin עשוי להיות טיפול יעיל כנגד סרטן שחלות גם בחולים עם גידול עמיד לכימותרפיה.

בעבר היה קשה לטפל ביעילות בגידולים באמצעות siRNA במתן סיסטמי, החוקרים כותבים כי נראה שגישתם יעילה יותר ולכן רלוונטית יותר מבחינה טיפולית. החוקרים מפתחים ובוחנים וקטורים נוספים, שייבחנו במהלך החודשים הקרובים.

Clin Cancer Res 2006;12:4916-4924.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה