נוירוכירורגיה

האם טיפול בסטטינים עשוי לסייע בהפחתת הסיכון למחלות ממאירות בחולי אי-ספיקת לב? (Eur Heart J)

ממחקר חדש עולות עדויות נוספות התומכות בהשערה כי טיפול בסטטינים עשוי לסייע במניעת מחלות ממאירות, כאשר במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים החוקרים כי טיפול בסטטינים בחולי אי-ספיקת לב לווה בסיכון נמוך משמעותית להתפתחות ממאירות או תמותה עקב ממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולי אי-ספיקת לב קיים סיכון מוגבר להיארעות מחלות ממאירות. בהעדר נתונים רבים בנושא הקשר בין טיפול בסטטינים ובין הסיכון לממאירות ותמותה על-רקע ממאירות בחולי אי-ספיקת לב, החוקרים השלימו מחקר שכלל 87,102 חולי אי-ספיקת לב בין 2003 ועד 2015 וערכו השוואה בין 50,926 חולים שלא קיבלו טיפול בסטטינים ו-36,176 חולים שטופלו בסטטינים.

לאורך חציון מעקב של 4.1 שנים, 11,052 משתתפים (12.7%) אובחנו עם ממאירות. הטיפול בסטטינים לווה בסיכון נמוך ב-16% להיארעות ממאירות (יחס סיכון מתוקן של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.80-0.89).

ההשפעה המגנה של סטטינים הייתה גדולה יותר עם משך טיפול ארוך יותר בסטטינים. בהשוואה לחולים שנטלו סטטינים למשך 3 חודשים עד שנתיים, טיפול במשך 4-6 שנים לווה בירידה של 18% בסיכון לממאירות, טיפול בסטטינים במשך שש שנים ומעלה לווה בירידה של 22% בסיכון לממאירות.

בדומה, בהשוואה לחולים שנטלו סטטינים למשך 3 חודשים עד שנתיים, בקרב אלו שנטלו את הטיפול למשך 4-6 שנים הסיכון לתמותה עקב ממאירות היה נמוך ב-33%, באלו שנטלו סטטינים למשך שש שנים ומעלה נרשמה ירידה של 39% בסיכון לתמותה עקב מחלה ממארת.

שיעורי התמותה עקב מחלה ממארת עמדו לאחר עשר שנים על 3.8% בקרב מטופלים בסטטינים ועל 5.2% בקרב אלו שלא טופלו בסטטינים (יחס סיכון מתוקן של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.67-0.81).

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול בסטטינים מלווה בסיכון מופחת משמעותית להיארעות ממאירות ולתמותה עקב מחלה ממארת בחולים עם אי-ספיקת לב, כאשר הנתונים מצביעים על השפעה מגנה שהיא תלוית משך טיפול.

Eur Heart J. Published online June 23, 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה