נוירוכירורגיה

האם מתן ויטמין D לכלל המבוגרים מעל גיל 50 עשוי לסייע במניעת תמותה עקב ממאירות? (Mole Oncol)

מתן תוספי ויטמין D למבוגרים בריאים הינו נושא שנוי במחלוקת. לאחרונה, תוספי ויטמין D זכו להד תקשורתי נרחב לאור טענות כי אלו עשויים להפחית את הסיכון לנגיף הקורונה, אך קיים טיעון ישן לפיו נטילת ויטמין D עשויה להפחית את הסיכון לתמותה עקב מחלות סרטן. הנתונים האחרונים בנושא התבססו על שלוש מטה-אנליזות שפורסמו בשנת 2019 והצביעו על ירידה משמעותית ועקבית של 13% בשיעורי התמותה עקב ממאירות עם ויטמין D. על-רקע ממצאים אלו, קבוצת חוקרים מגרמניה הציעה כי כל המבוגרים מעל גיל 50 צריכים לקבל תוספי ויטמין D.

החוקרים כותבים כי במידה וכלל המבוגרים מעל גיל 50 בגרמניה יקבלו מנה יומית של 1,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D, ניתן יהיה למנוע כ-30,000 מקרי תמותה עקב ממאירות בשנה, זאת לצד קיצוץ היקף ההוצאות השנתי לטיפול בסרטן בלמעלה מ-300 מיליון דולרים. מרבית החיסכון בהוצאות לטיפול רפואי מקורו בהפחתת העלויות הכרוכות בטיפול בחולים הנוטים למות.

בכל הנוגע לשיקולי עלות טיפול רפואי, קיים הבדל גדול אם חולים מתים עקב ממאירות או מאוחר יותר הולכים לעולמם ממחלה אחרת. טיפול בחולים הנוטים למות עקב ממאירות בחודש האחרון לחייהם כרוך בעלות גבוהה פי ארבע, בהשוואה להוצאות רפואיות לטיפול בחולים המתים עקב מחלות אחרות, דוגמת התקף לב או מחלות לב וכלי דם.

החוקרים העריכו את העלויות והחיסכון בהוצאות הכרוכות בטיפול רפואי בגרמניה. המחקר התבסס על נתונים ארציים אודות מקרי תמותה עקב ממאירות בשנת 2016. המספר של מקרי תמותה עקב ממאירות אותם ניתן היה למנוע חושב ע”י הכפלת מספר מקרי התמותה מעל גיל 50 עם הירידה הפרופורציונאלית המשוערת בתמותה עקב ממאירות על-רקע מתן תוספי ויטמין D, בהתאם לתוצאות מטה האנליזות משנת 2019 (13%). החיסכון בעלויות טיפול רפואי חושב ע”י הכפלת מספר זה בהיקף ההוצאות לטיפול בחולי סרטן הנוטים למות (40,000 יורו).

כאמור, מהנתונים עלה כי מתן תוספי ויטמין D צפוי למנוע קרוב ל-30,000 מקרי תמותה עקב ממאירות בכל שנה, בעלות משוערת של 900 מיליון יורו וחסכון של 1.154 מיליארד יורו, כך שמדובר בחסכון של 254 מיליון יורו בשנה.

ממצאי המחקר תומכים בעידוד נטילת תוספי ויטמין D בקרב מבוגרים כאמצעי חסכוני להפחתה משמעותית של מקרי תמותה עקב ממאירות.

Mole Oncol. Published online February 4, 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה