נוירוכירורגיה

מה בין COVID-19 ובין Immune Thrombocytopenic Purpura? (מתוך אתר Medscape)

קורונה

בספרות הרפואית ישנם מספר דיווחים בודדים על הופעת Immune Thrombocytopenic Purpura בחולים לאחר זיהום בנגיף הקורונה, אך מומחים מדווחים כי בפועל ישנם כנראה מקרים רבים של התפתחות ITP בחולים עם הזיהום הנגיפי וחשוב לנסות ולהבין את הקשר בין המחלה הזיהומית והמחלה ההמטולוגית.

הכותבים מדווחים כי לאחר שנתקלו בשלושה מקרים של ITP בחולים עם COVID-19 בתוך מספר שבועות בלבד, הם השלימו סקירת ספרות וזיהו דיווח אחד על שלושה מקרים של ITP בחולים לאחר COVID-19 מחודש מאי האחרון, כמו גם מספר דיווחים מקרים נוספים מהודו, צרפת, בריטניה, טורקיה ואחד מסין.

סקירה מספטמבר האחרון של מקרי ITP משנית ל-COVID-19 כללה 23 מאמרים ובסך הכול 45 חולים. עורכי הסקירה דיווחו כי למעלה מ-70% מהמקרים אירעו בחולים מעל גיל 50 שנים ו-75% מהחולים פיתחו זיהום בדרגה בינונית-עד-חמורה על-רקע נגיף הקורונה. עם זאת, גודל מדגם של 45 חולים בלבד הוא קטן מדי בכדי לתאר באופן חד-משמעי את התוצאות בחולים אלו.

הקשר בין ITP ובין COVID-19 זכה להתייחסות בתקשורת מוקדם יותר החודש, לאחר שרופא נשים ממיאמי פיתח ITP לאחר שקיבל את החיסון של חברת פייזר כנגד קורונה. בתחילת ינואר, לאחר שבועיים ביחידת טיפול נמרץ, החולה הלך לעולמו עקב אירוע מוחי המורגי משנית לספירת הטסיות הנמוכה.

מחברת פייזר נמסר כי הם בוחנים את המקרה אך כי בשלב זה אינם מאמינים כי קיים קשר ישיר לחיסון. מומחים אחרים דיווחו באותה עת כי מהלך הזמנים, בפרט בגבר בריא וצעיר יחסית, קשר עם החיסון הוא בהחלט אפשרי ואפילו סביר, אך תוצאות החקירה בנושא עדיין לא פורסמו.

אחת הסיבות בגינן ITP אינו מאובחן יותר לאחרונה עשויה להיות העובדה שקשה לזהות את הגורם ל-ITP בחולים עם COVID-19. ישנם מספר גורמים העלולים להובילה לתרומבוציטופניה בחולים עם COVID-19, דוגמת הפעלת מערכת הקרישה ע”י הנגיף או הטיפולים בזיהום, כולל הפרין, אזיתרומיצין ו-Hydroxychloroquine, העלולים להוביל לתרומבוציטופניה.

הבשורות הטובות הן שטיפולים סטנדרטיים ל-ITP יעילים כנגד ITP על-רקע COVID.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה