נוירולוגיה

השפעה נוגדת-דיכאון מהירה לטיפול תוך-אפי בקטמין (Biol Psychiatry)

לטיפול תוך-אפי בקטמין השפעה נוגדת-דיכאון מהירה בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי עמידה לטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Biological Psyhciatry.

החוקרים מדווחים למתן תוך-אפי של קטמין השפעה נוגדת-דיכאון מהירה, המופיעה בתוך 24 שעות ממתן הטיפול. במידה והממצאים יאושרו במחקרים גדולים יותר, אזי ייתכן כי יובילו למשפחת תרופות חדשה לטיפול בדיכאון.

במטרה לקבוע את הבטיחות והיעילות של טיפול תוך-אפי בקטמין, החוקרים ערכו מחקר חתך, כפל-סמיות, קטן, שכלל 20 חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, שלא הגיבו לניסיון אחד לפחות של נוגדי-דיכאון. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול במנה יחידה של קטמין במינון 50 מ”ג, או סליין, במרווח של שבוע.

בכל תקופת טיפול, המשתתפים במחקר נבחנו לאחר 40 דקות, 120 דקות, 240 דקות, 24 שעות, 48 שעות, 72 שעות ושבעה ימים לאחר הטיפול.

התוצא העיקרי של המחקר היה השינוי בחומרת דיכאון, כפי שנמדד לפי MADRS (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale). תוצאים משניים כללו את משך התגובה, שינוי בדיווח-עצמי אודות דיכאון, חרדה ושיעור המגיבים.

החוקרים בחנו גם את ההשפעות הפסיכוטומימטיות, דיסוציאטיביות, המודינאמיות ותופעות לוואי.

התוצאות מבוססות על נתונים מ-18 משתתפים ומצביעים על שיפור גדול יותר בתסמיני דיכאון 24 שעות לאחר מתן קטמין, בהשוואה לפלסבו (p<0.001, הבדל ממוצע במדד MADRS של 7.6 נקודות).

החוקרים מצאו עוד כי 8 מבין 18 החולים (44%) ענו על קריטריוני התגובה 24 שעות לאחר מתן קטמין, זאת בהשוואה ל-1 מבין 18 המטופלים בפלסבו (6%, p=0.033).

הטיפול התוך-אפי בקטמין נסבל היטב, עם השפעות פסיכוטומימטיות או דיסוציאטיביות מינימאליות ולא לווה בהשפעה המודינאמית בעלת משמעות קלינית.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, מדובר במחקר המבוקר הראשון להערכת טיפול תוך-אפי באנטגוניסט ל-NMDA בחולים עם דיכאון. בעוד שהממצאים מרמזים ליעילות של הטיפול ופרופיל חיובי, דרושים מחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה להעריך את היעילות והבטיחות האמיתית של הטיפול.

Biol Psychiatry. Published online April 2, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה