האם סטטינים מורידים את הסיכון לשבץ? (Stroke)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם מחלת עורקים קורונרית קיים קשר בין סטטינים ובין סיכון נמוך יותר לשבץ, אך אין קשר עם חומרת השבץ או התמותה בעקבותיו.

החוקרים אספו נתונים משלושה מחקרים של Oral Glycoprotein IIb/IIIA Inhibitors והשוו את תוצאות השבץ בקרב 8,191 משתמשי סטטינים לעומת 14,752 שלא טופלו בסטטינים.

החוקרים מצאו כי 217 משתתפים (0.95%) מבין 22,943 המשתתפים במחקר פיתחו שבץ. הסיכון לשבץ היה נמוך יותר בקרב מטופלי סטטינים, בהשוואה לאלו שלא טופלו בתרופה (Hazard Ratio = 0.69). במטופלי סטטינים נרשם גם סיכון נמוך יותר לשבץ במודלים עם סיכון מתוקנן (HR=0.72).

שיעורי התמותה משבץ היו דומים בקרב אלו שטופלו בסטטינים ואלו שלא טופלו בתקופה, ועמדו על 11.8%, לעומת 12.8%, בהתאמה.

בהתבסס על מדד Canadian Neurological Scale (CNS), חומרת השבץ היתה דומה בקרב מטופלי סטטינים ואלו שלא טופלו בסטטינים (median CNS = 10.5 במטופלים לעומת 9.8 בלא-מטופלים).

חומרת השבץ היתה גדולה יותר בנשים בהשוואה לגברים (P=0.035), וההבדל נותר גם לאחר תקנון לגיל, פרפור פרוזדורים וטיפול בסטטינים.

הסיבה להבדל בין גברים ונשים אינה ברורה. אפשרות אחת היא שנשים עם מחלת לב קורונרית חשופות לשבץ בחומרה גדולה יותר מגברים עם מחלת לב קורונרית. בשל השכיחות הגדולה של מחלת לב קורונרית, ייתכן שהנשים במחקרים אלו  נטו מראש לפתח שבץ חמור יותר.

Stroke 2006;37:1427-1431.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה